Számos régi mondás kapcsolódik a hibáinkból való tanuláshoz. "Ne kövesd el kétszer ugyanazt a hibát." vagy "Tudod mi a különbség a tévedés és a hibázás között? Az, hogy a bárki elvéthet valamit, de az hibává csak akkor válik, ha elmulasztja kijavítani." vagy éppen "Nem érdemes a hibáinkat elkövetni, ha nem tanulunk belőlük." De miért olyan nehéz tanulni a hibáinkból és miért látjuk azt, hogy olyan sok ember többször is elköveti ugyanazt a hibát?
Azért mert kétféle hibát tudunk elkövetni.
Az egyik a tapasztalati hiba : ez az, amikor figyeled, ahogy valaki a tűzbe teszi a kezét, hogy megégjen, de nem vagy biztos benne, hogy tényleg megég-e, tehát te is beleteszed ugyanabba a tűzbe a kezed, hogy ellenőrizd, valóban megéget-e és természetesen megégsz.
A válaszod lehet filozófiai "tehát igaz, hogy a tűz megéget" vagy önkritikusabb is "idióta vagyok, miért nem hittem a saját szememnek?"
A második hibatípus, amikor nem hagyjuk, hogy a tapasztalataink megkérdőjelezzék a világgal kapcsolatos meggyőződésinket és igaznak tartott értékeinket.
Ez meglepően gyakori az üzleti világban, az egyéni vállalkozások és egész iparágak terén.
Az újságok nagy része nem tudta vagy nem volt hajlandó kihasználni időben az internet által nyújtott lehetőségeket, így lehetővé tették a versenytársak számára, hogy óriási előnyhöz jussanak és legyőzzék őket.
A Rover autógyár nem találta meg a fejlődés módját a BMW, Mercedes és az AUDI által uralt piacon és a Toyota, Honda, Ford-tól kapott folyamatos fenyegetésektől sem tudtak szabadulni, így eltűnt a süllyesztőben.
Ugyanez igaz a kisvállalkozásokra is. A főutcák tele vannak üres üzlethelyiségekkel, mert a tulajdonosok nem képesek mások tapasztalataiból tanulni és nem tudnak megoldásokat kidolgozni az üzletük fellendítése érdekében. Henry Ford ragyogóan összefoglalta mindezt, amikor azt mondta :
"Az üzletemberek a saját üzletükkel együtt tűnnek el, mert ragaszkodnak a régi úthoz,módszerekhez és nem tudnak változtatni."
Tehát hogyan tanulhatsz a hibáidból? A válasz : HÁLA!
Tudom, hogy a sok kemény fejű üzletember számára a hála fogalma nem a legkényelmesebb, amikor épp ránéznek az adott havi bevétel mutatóra, de mindez csak azt jelzi, hogy van valami, amit meg kell tanulni.
A hála lehetővé teszi, hogy elfogadd ezeket a dolgokat az életedben. Ebben az értelemben a hála nem azt jelenti, hogy köszönetet mondok annak, aki hoz egy csésze kávét vagy kinyitja előtted az ajtót. Ez minden bizonnyal jó modorra vall és hálás lehet, hogy valaki ilyen figyelmet szentel neked, de az igazi hála az, amikor köszönetet mondhatsz az ügyfeleknek, akik panaszkodnak, a munkavállalónak, aki lustálkodik vagy a beszállítónak, aki kifogásokat keres.
Ezekben a hálás pillanatokban átnézheted a körülményeket és eljuthatsz a mögöttük álló leckéhez. A hála állapota lehetővé teszi, hogy feltedd a "miért" kérdést és túllépj a természetes reakción, hogy megvédd a pozíciód, a hited és az értékeid.
Tehát ha valóban tanulni szeretnél a hibáidból, légy hálás a hibákért és abban a hálával teli pillanatban meglátod a tanulságot is.
Ne maradj le egyetlen posztunkról sem! Iratkozz fel a Life Advisor blogértesítőre
Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!
Kövess be INSTÁN is!