A kritika egyike azon dolgoknak, amelyek lehetnek rosszak és jók, az adok-kapok minőségétől függően. Én szeretek egy standard szabályt alkalmazni, miszerint, ha a kritikát adó személy nem javaslatot vagy megoldást ad nekem, akkor az nem konstruktív, tehát udvariasan figyelmen kívül hagyom. Másrészt, ha konstruktív kritikát kapok, akkor azt nyitottan fogadom, mert az igazán sikeres emberek mindig hajlandók tanulni és fejlődni.
A kritika csupán valaki vagy valami elutasításának kifejezése az észlelt hibák vagy hiányosságok alapján. A kritika kezelésének számod módja van függetlenül attól, hogy konstruktív-e vagy sem, akár személyesen kapjuk, akár az online világon keresztül.
Ha valamit jól csinálsz, akkor biztosan megjelennek a kritikusok is az életedben. Ez tény, mindig így van. A döntés viszont mindig a te kezedben van, hogy hogyan kezeled ezeket a kritikákat. Íme a 7 legjobb módszer, amelyet te is próbálj ki, miközben a kritikákat kezeled, egy-két személyes példával megspékelve.
1. Ne vedd személyesnek a kritikát!
Sokszor, amikor kritikát kapunk védekezünk, mert úgy érezzük, hogy támadnak minket. Ahelyett, hogy személyesnek vennéd a kritikát, próbáld meghallgatni és nézd meg, hogy amit mondanak, az igaz-e és van-e értelme. Ezután te magad eldöntheted, hogy kezdesz-e vele valamit, vagy elengeded.
Az, hogy valaki más nem hagyja jóvá vagy nem ért egyet azzal, amit mondasz vagy teszel, nem jelenti azt, hogy tévedtél és a kritikusoknak van igaza. Csak más a nézőpontjuk a tiédhez képest, tehát ne vedd személyesnek a kritikát.
Személyes példa :
Felvettem egy tégla piros felsőt, ami az egyik kolléga szemében azt a benyomást keltette (természetesen diszkréten a hátam mögött), hogy meleg vagyok.
Tehát a fenti módszer alapján:
- Hallgasd meg, hogy mit mond. --> "Meleg vagy."
- Nézd meg, hogy amit mond igaz-e és van-e értelme? --> Nem igaz és értelme sincs. Miért lenne valaki egy piros felső miatt meleg?
- Kezdesz-e vele valamit vagy elengeded? ---> Elengedtem és hatalmas nevetéssel. Mellesleg azóta is viselem azt a felsőt, de már nem vagyok meleg újfent. Érdekes....
2. Döntsd el, hogy hasznos-e
Próbáld meg úgy meghallgatni a kritikát, hogy van-e értelme, hasznos és alkalmazható-e az, amit a másik ember mond. Általában, amikor tudjuk, hogy kritikát kapunk, az első reakciónk az, hogy kizárjuk, amit hallunk. Gyorsan elkezdünk gondolkodni, hogy mivel tudnánk megcáfolni, amit mondanak és bizonyítani, hogy tévednek.
Néha jobb, ha csendben maradsz, aktívan hallgatsz és jegyzetelsz kivéve, ha ez nem konstruktív kritika. Akkor úgy kezeljük, mint egy hullát és elengedjük.
Személyes példa:
A legelső E-bookom megjelenésekor őszinte kritikát kértem és kaptam is. Az egészben az volt a legjobb, hogy mivel teljesen más szemszögből nézték a dolgokat, sok olyan ötlet és lehetőség került napvilágra, amit én magam nem vettem észre addig.
3. Gondolj arra, hogy jó szándékkal történik
Nem mindenkinek vannak jó szándékai, de ha feltételezzük, hogy a kritika jó szándékú lesz, akkor könnyebbé válhat a kezelése is. Ha valaki szemtől szembe kritikát képes megfogalmazni veled szemben, akkor általában jó szándékkal teszik, mert valóban segíteni akarnak neked.
A kritikát viszont, amelynek nincs jó szándéka, általában a hátad mögött mondják rólad, ezért már nem is számít, mert már mögötted van. Te pedig előre mész.
Személyes példa:
Számomra a mentorommal történő visszajelzések ilyenek. Tudom, hogy ha erős is, amit mond, érdemes megfontolnom, hiszen pont ezekkel az erős szavakkal és mondatokkal akar tovább terelni engem a siker felé.
4. Foglalkozz vele
Emberi természetünk része, hogy mindig mindenre gyorsan reagáljunk és igazoljuk, hogy miért is van igazunk. Nem mindig lesz azonban igazad és ha ezt eltudod fogadni és így is tudsz 100%-ban foglalkozni a kapott kritikával, akkor ez segíteni fog neked nyerni bármely helyzetben.
Vedd tudomásul azokat a mondatokat, amiket hallasz és nézd meg, hogyan tudod alkalmazni úgy, hogy a lehető legjobbá válhass tőle.
Személyes példa:
Engem is ér kritika nehogy azt hidd, hogy nem. Viszont ahelyett, hogy elmenekülnék, vagy egyszerűen csak törölném az ilyen jellegű üzeneteket, mindegyikkel foglalkozom.
5.Használd üzemanyagként
Nézzünk szembe a tényekkel. Nem mindenki fog konstruktív kritikát adni neked. A valóság az, hogy a gyűlölködők továbbra is gyűlölni fognak. Az egyetlen dolog, ami miatt aggódnod kell, ha hagyod, hogy ezek a kritikák leromboljanak téged.
Ehelyett, használd őket üzemanyagként, hogy tovább fejleszd magad. Hagyd, hogy ezek több erőt és energiát adjanak neked, amivel növelheted a saját hatalmad és befolyásod.
Személyes példa:
Engem régebben még minden kritika összeroppantott, mivel nem tudtam, hogy kell őket jól kezelni. Azóta már motivációként tekintek rájuk, amelyek tovább repítenek a siker felé.
6. Kezeld úgy, mint egy bajnok
Ha a kritika jó és hasznos, akkor figyelj rá és kovácsolj tőkét belőle. Ha nem építő jellegű vagy nem hasznos számodra, akkor nem kell túlzottan reagálni rá. Mindig maradj profi és mondj valami olyasmit, hogy "köszönöm a visszajelzést" és haladj tovább. Nem kell tőle rosszkedvűnek lenned és nem kell megengedned, hogy az egész napodat tönkre tegye. Ne felejtsd el, hogy te bajnok vagy, tehát lépj tovább és nyerj!
Személyes példa:
Szeretném, ha te is elsajátítanád, hogyan kell jól kezelni a kritikát. A legjobb, ha mindig bajnokhoz méltóan tudsz viselkedni. Az elején nehéz lesz, de őrizd meg a nyugalmad, lépj tovább és győzz!
7. Használd tanulási lehetőségként
A jó és konstruktív visszajelzés mindig nagyszerű tanulási lehetőség ugyanúgy, mint a rossz visszajelzés. A jó kritikát általában könnyű figyelembe venni, ha ez segít abban, hogy jobb legyél vagy, hogy egy bizonyos területen fejlődj, akkor a kritikát adó személy őszintén segíteni akar neked, hogy fejlődj.
A negatív visszajelzésekből is tanulhatsz, mert néha lehet, hogy van valami igazság abban, amit mondanak. Mindig a pozitív visszajelzéssel távozz, a negatívot pedig hagyd a hátad mögött, mert az egyáltalán nem hoz számodra semmilyen előnyt.
A kritika akár jó, akár rossz, soha nem fog eltűnni ezért valószínűleg hozzászoksz majd és megtanulod, hogyan kell őket jól kezelni az életed javítása érdekében. Ne vegyél figyelembe semmi olyan kritikát, amely számodra nem hasznos, nem fejleszt és nem segít hozzá a sikereidhez.
KÖVESS MINKET A FACEBOOKON!Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon! |