7 szokás, amely felesleges stresszt okoz a reggeli rutinodban

2021. május 22. 12:25 - Life Advisor

reggeli_rutin_stressz.jpgLehet, hogy évek óta ugyanazt a reggeli rutint alkalmazod, lehet, hogy minden napod másként indítod. Akár koránkelő, akár éjszakai bagoly vagy, az, ahogyan a reggeledet töltöd hatással lehet a napodra sőt, a pszichés jólétedre is. A mentális egészséget támogató reggeli rutin első lépése az, hogy elengedj minden olyan szokást, amely növeli a stresszt az életedben. Ebben a posztban 7 olyan szokást mutatunk be, amelyek felesleges stresszt okozhatnak, így jobb elkerülni őket.

1. Nem készülsz fel előre az adott napra

A reggeli stressz megelőzésének legjobb módja az előző esti tervezés. Készítsd ki előző nap a ruháid, döntsd el, hogy mit fogsz reggelizni stb. Ez különösen azoknak fontos, akik nem igazán koránkelők. Az előre gondolkodás és tervezés megakadályozhatja azt is, hogy kimerülj a döntéshozatalokban. 

2. Nem alszol eleget

Sokan esküsznek arra, hogy a koránkelés remek dolog, hiszen így tudnak meditálni, edzeni, még mielőtt a munkanapjuk elkezdődne. Mindez azonban nehéz lehet, ha emiatt nem alszol eleget.

Az elégtelen alvás lendületbe hozza a szimpatikus idegredszert, ami azt jelenti, hogy a szív gyorsabban ver és a dolgokat stresszesebbnek és leterhelőbbnek érezzük, mint amilyenek valójában. A felnőtteknek átlagosan 7-9 óra alvásra van szükségük.

3. Azonnal kávét iszol

Kávét inni rögtön ébredés után nem túl okos dolog, mert el kellene kerülni a kortizol gyarapodását. Ez az a hormon, ami felszabadul, amikor stresszben vagyunk. A kortizolnak is cirkadián ritmusa van, a legmagasabb szint 30-40 perccel az ébredés után jelentkezik. Ha pedig olyan szokásokat alakítunk ki, amelyek az amúgy is megemelkedett kortizolszintet még inkább emelik, akkor ezek bizony hozzájárulnak a stresszhez kapcsolódó tünetek kialakulásához, mint a fokozott pulzusszám és a szorongás érzése. A reggeli kávét tehát érdemesebb később elfogyasztani.

4. Kihagyod a reggelit / Egészségtelen reggelit eszel

A reggelit akkor sem szabad kihagyni, ha esetleg böjtölsz vagy diétázol. Minden alkalommal, amikor kihagyod a reggelit, sokkal hamarabb leszel éhes és bármikor is következzen be a következő étkezés sokkal többet fogsz enni, mint kellene és felesleges stressznek teszed ki magad. 

Nemcsak a reggeli kihagyása okoz felesleges stresszt, ugyanilyen rossz szokás ha magas kalóriatartalmú, egészségtelen ételekkel indítod a napod.

5. Nem beszéled meg a reggeli rutinod a családoddal, pároddal, lakótársaddal

Ha valaki mással élsz együtt, akkor annak a bizonyos személynek is ismernie kell és meg is kell értenie a te reggeli rutinod. Beszéletek róla és ismertesd a reggeli rutinod. Ha gyerekeid vannak, akkor előző este tervezzétek meg a napotok, hogy a reggeli rutin ne teremtsen több stresszt számotokra.

6. Nem csinálsz semmi olyat reggelente, ami örömöt okozna neked

A reggeli rutinnak nem kell beszürkülnie és unalmasnak lennie. Készítsd el a saját lejátszási listád a kedvenc dalaiddal, amelyre mondjuk táncolhatsz reggel, vagy olvass egy kicsit a kedvenc könyvedből, esetleg szánj időt meditációra, amely abban is segíthet, hogy nyugodtabbnak érezd magad reggel. 

Mások edzenek, leírják a gondolataikat a naplójukba vagy éppen a hobbijukkal foglalkoznak. 

Egy másik módszer arra, hogy az öröm pillanatait behozzuk a reggelekbe, a hála. Írj fel 5 dolgot reggel, majd 5 dolgot este, amiért hálás vagy az életedben.

7. Egyből a mobilodhoz nyúlsz

Természetesnek tűnik, ha reggel megnézzük az emailjeinket, a közösségi média felületeket vagy éppen híreket olvasunk. Ezek egyike sem hangol minket azonban sikerre. Gondolj bele, ha azzal kezded a napod, hogy hol milyen gyilkosság történt, milyen baleset vagy, hogy épp hányan haltak meg az országban vagy a világban egy nap alatt koronavírusban, akkor kizárt, hogy harmonikus és boldog reggeled legyen. Ezért jobb először felébredni, mielőtt hagynád, hogy a világ hírei elmossák a napod.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeadvisor.hu/api/trackback/id/tr2216568566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vincent örül 2021.05.23. 17:06:34

“egészségtelen reggelit eszel” Hurkára gondoltál?

padlogaz 2021.05.23. 17:59:30

az a baj ezekkel az általánosított jótanácsokkal, hogy egyáltalán nem veszi figyelembe az eltérő élethelyzeteket és személyiségtípusokat.
azt kategorikusan kijelenteni, hogy a fenti 7 pont stresszt okozhat, szvsz elég bátor dolog :-)

1) "Készítsd ki előző nap a ruháid, döntsd el, hogy mit fogsz reggelizni stb." -- maximum, ha életem prezentációjára vagy tárgyalására megyek. egyébként kb. 2 percet vesz el a reggeli időmből ennek kitalálása, és semmilyen stresszt nem okoz.
2) ez általánosságban igaz, de egy felnőtt ember már illik, hogy tudja magáról, hogy milyen bioritmusa van, és mennyi alvásra van szüksége.
3) "azonnal kávét iszol" -- legalább ugyanennyi ember van, beleértve az aktív dohányosokat, akik pont attól kerülnek stressz alá, ha nem tudnak reggel kávét inni.
4) "Nemcsak a reggeli kihagyása okoz felesleges stresszt, ugyanilyen rossz szokás ha magas kalóriatartalmú, egészségtelen ételekkel indítod a napod" -- ezt érdemes inkább a gasztroenterológusoddal megbeszélni, elég sok szakember tanácsolja reggel a magas kalória- és zsírtartalmú étkezést, gyakran pont a fogyókúrások számára (is)
5) Egyetértek, ez fontos.
6) "Készítsd el a saját lejátszási listád a kedvenc dalaiddal, amelyre mondjuk táncolhatsz reggel, vagy olvass egy kicsit a kedvenc könyvedből ... Írj fel 5 dolgot reggel, majd 5 dolgot este, amiért hálás vagy az életedben" -- ez komoly? max. a covid alatti home office-ban vagy ha az embernek nincs gyereke, családja, munkája... az alapvetést sem értem, hogy a normál, "átlagos" reggel / élet miért zárja ki azt, hogy az ember örömet érezzen, miért kellene azt valami mesterséges tevékenységgel feldobni?
7) reggeli mobilozás, "ha azzal kezded a napod, hogy hol milyen gyilkosság történt, milyen baleset vagy, hogy épp hányan haltak meg az országban vagy a világban egy nap alatt koronavírusban, akkor kizárt, hogy harmonikus és boldog reggeled legyen" -- max. az előrehaladott depresszív emberek esetében. engem pl. sokkal jobban frusztrálna, nevezhetjük stressznek is, ha nem ismerném, hogy mi történt a világban.

szerintem, de nyilván mindannyian mások vagyunk :-)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2021.05.23. 19:00:34

Ezek szerint stresszmnetes ember vagyok, a fentiekből EGYET SE teszek.

Advanced Flight 2021.05.23. 22:05:15

Ja, készülj fel már előző este a másnap reggelre, hogy az így nyert időt arra fordítsd, hogy táncikálj vagy azon agyalj, miért vagy hálás.
Index is megnézhetné, miket pakol ki a főoldalra.

Bambano 2021.05.24. 14:41:55

egyetértek, elő ne vedd a telefonodat, mert még véletlenül megnyitsz egy életmód tanácsadó oldalt és akkor feltolod az agyad rajta :P

a reggelivel az a probléma, hogy minden ember másképp működik. van, akinek kell reggeli, van, akinek nem. van, akinek ilyen legelés reggeli kell (két salátalevél "humusszal" rotfl meg mindenféle csodazöldséggel), van, akinek rendes reggeli kell.

nincs általános jótanács, csak annyi, hogy soha ne hallgass másra.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.05.25. 10:36:59

"Készítsd el a saját lejátszási listád a kedvenc dalaiddal, amelyre mondjuk táncolhatsz reggel,..." Ezen jót röhögtem. Tényleg életszerű: fél óráig zenét válogatni, majd felkérni a Zasszonyt/Zurat másik félórára táncolni, miközben az éppen gyereket pelenkázgat/etet, vagy éppen rohan a melóba – vagy éppen szingiskedőknek egyedül, a mobiljukkal ropni...
süti beállítások módosítása