Life Advisor

A pozitivitás & motiváció forrása!

4 tipp, amivel hatékonyan kezelheted a kritikát

2020. május 22. 08:45 - Life Advisor

criticism_tipps.jpgSokszor előfordult velem a múltban, hogy a munkahelyemen kritikával szembesültem. Ki kellett találnom valamit, amely az üzlet számára pozitív hatást gyakorol és az ügyfél is elégedett lesz. Rengeteg időt töltöttem ilyen projektek alapos tervezésével és a főnökeimnek való bemutatással. Nehezen viseltem viszont, hogy a feletteseim egyszerűen konkrét vélemény nélkül elutasították az ötleteim, amelybe ennyi időt fektettem. Furcsán néztem a leszavazott prezentációkra, összetörtem és elnyomtam magamba a haragot, miközben leginkább ordítottam és dühöngtem volna. Mind az forgott a fejembe, hogy hogy lehet valaki ennyire arrogáns és hogy tehet vezetőként ilyet. Kritikát mindannyian kapunk az életünkben, akár a munkahelyünkön, akár a magánéletünkben. A kritikát nem tudjuk elkerülni. Ahogy Arisztotelész megfogalmazta : "A kritikát egyetlen módon kerülheted el : ne csinálj semmit, ne mondj semmit és ne légy semmi."  Ebben a posztban 4 olyan gyakorlatias tanácsot mutatok be, amellyel te is megtanulhatod kezelni a kritikát.

1. Ne vedd figyelembe a pusztító kritikát

A téged földbe döngölő kritika azzal a szándékkal jön létre, hogy megsérülj, csökkenjen az önértékelésed vagy akár a hírneved is megromoljon. Amikor valaki nyilvánosan megtámadja a képességeid, gúnyolódik az ötleteidről vagy a külsőddel kapcsolatban támad, akkor ez bizony pusztító hatású.

Ha ezt tapasztalod, a legjobb, amit tehetsz, hogy mindezt figyelmen kívül hagyod. Állítsd le azt az embert, aki a kritikát mondja és hagyd abba, hogy figyelnél rá. A pusztító kritika célja, hogy ártson neked és nem szabad, hogy ilyen visszaélés az életedre káros legyen.

Létezik olyan helyzet, amikor a kritikát nem lehet figyelmen kívül hagynunk. Ha rendszeresen kapsz ilyet, akkor nem hunyhatsz szemet felette. Ha irodai környezetben vagy, akkor jelentsd mindezt a felettesednek vagy valakinek, akiben megbízol és tudod, hogy tenni fog valamit. Csendben azonban soha ne tűrd ezeket!

2. A konstruktív kritika segíthet

Emberek vagyunk, követünk el hibákat. Nem vagyunk tökéletesek és az elkövetett hibáink bizony vonzzák a kritikákat. Amikor ilyen történik, akkor viszont lehetőséged van az ilyen kritikát saját magad fejlesztésére felhasználni.

Biztos vagyok benne, hogy neked is inkább a dicséret esik jobban, mint a kritika, hiszen emberből vagy te is. Amikor dicséretet, bókokat kapunk, boldogok vagyunk, amikor kritikát, akkor pedig rosszul érezzük magunkat. Az igazság viszont az, hogy ha csak dicséretet és hízelgéseket hallunk másoktól, akkor soha nem válunk önmagunk jobb verziójává.

3. Próbáld meg nem személyesnek venni a kritikát és soha ne veszítsd el a hited

Gyakran, amikor kritikát kapunk, védekezünk, mert személyes támadásnak vesszük, amit hallunk. Ez viszont helytelen megközelítés. Ahelyett, hogy mindezt személyes támadásnak vennéd, dönthetsz úgy, hogy meghallgatod, amit az illető mond, majd eldöntöd, hogy a kritika konstruktív-e vagy inkább pusztító.

Ha konstruktív, akkor tanulhatsz belőle. Ha pedig pusztító és romboló, akkor figyelmen kívül hagyod és tovább lépsz. Bízz magadban. Az, hogy valaki nem ért veled egyet, nem jelenti azt, hogy a másik biztos, hogy jobb nálad és azt sem, hogy biztosan te tévedtél. Jogunk van a véleményünk megfogalmazására és rajtad múlik, hogy kiállsz-e azért, amiben hiszel és ahogy te látod a dolgokat.

4. Fogadd el, hogy a kritika az élet része

A kritika lehet jó vagy rossz, de ami biztos, hogy elkerülhetetlen. Tehát hozzá kell szoknod és meg kell tanulnod, hogyan szerezz olyan visszajelzést, amely jobb emberré tesz téged és hogyan kell a jó kritikát különválasztani a romboló kritikától.

A negatív kritikából is tanulhatunk. Gyakran előfordul, hogy a kritikus állításokban is van legalább egy igazságos rész. Ezt pedig könnyen azonosíthatod és szétválaszthatod attól, ami sértő és amit el kell engedned. Ne hagyd, hogy a romboló kritika megváltoztassa azt, aki vagy.

Tudnod kell, hogy ki is vagy valójában. A magabiztosság nem azt jelenti, hogy arrogáns vagy és azt sem, hogy mindenki téved, ha kritikával él veled szemben. Fogadd el azokat a dolgokat, amiken nem tudsz változtatni és szeresd magad azért, aki vagy.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeadvisor.hu/api/trackback/id/tr115711724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.