Hogyan kezeld a munkahelyi stressz egészséges módon?

2023. február 26. 07:30 - Life Advisor

munkahelyi_stressz_kezelese.jpgMindenki szembesül a stresszel. Ez az egyik legtermészetesebb emberi reakció. Amikor konfliktussal, vitával vagy bármilyen kétértelműséggel szembesülünk, általában az a válasz, amelyet kiváltunk, az, amit "harcnak vagy menekülésnek" nevezünk. Az az időszak, amelyet azzal töltünk, hogy eldöntsük, mit fogunk valójában csinálni, vagyis ha harcolni fogunk, vagy csak futni fogunk, az okozza a stresszt és minél több időbe telik, amíg meghozzuk ezt a döntést, annál stresszesebbnek érezzük magunkat. Kifejezetten a munkahelyi stressz miatt a dolgok valójában nem különböznek annyira. Sok feladat alapértelmezés szerint nagyobb nyomást gyakorol ránk, mint mások. Például egy sürgősségi ellátásban dolgozó orvosnak gyors hívásokat kell kezdeményeznie, és minden döntésük szó szerint életről vagy halálról szólhat. Ezért a munkahelyi stressz nem feltétlenül jelent valami rossz dolgot. Ami valóban rossz, az a gaslighting, azaz olyan munkakörnyezetben lenni, ahol nincs elszámoltathatóságérzet, ahol minden érzelmedet aláássák és figyelmen kívül hagyják. Az olyan kifejezések, mint : "túlreagálod" , "azt hiszem, túl kemény vagy magadhoz" , "talán csak jobban kellene próbálkoznod" , "talán nem vagy elég jó", valószínűleg jól reprezentálják azt a munkakörnyezetet, amely nem helyezi előtérbe a mentális egészséges és ehelyett extra (általában felesleges) stresszt okoz.

A munkahelyi stressz jelei

Mielőtt jobban belemerülnénk a stresszt kiváltó szervezeti hatalmi dinamikába, fontos azonosítani a munkahelyi stressz jeleit, mivel sokan szembesülnek kihívással, amikor érzelmeik azonosításáról és tüneteik címkézéséről van szó.

Először is, nem mindenki van tudatában annak, hogy stresszes. Vannak emberek, akik nagyon nyíltan fejezik ki magukat és általában ők azok, akik legkevésbé szenvednek, mivel érvényesítik érzelmi állapotukat, ahelyett, hogy tagadnák és tökéletesen képesek kifejezni magukat is. Egyszerűen fogalmazva : amikor elengeded a stresszt, az nem marad benned és ez jó dolog.

Másrészt vannak olyan emberek, akiknek fogalmuk sincs arról, hogy stresszesek, ugyanakkor alvási gondokat, energiahiányt, fáradtságot, hajhullást, pattanásokat, szexuális kihívásokat tapasztalhatnak, anélkül azonban, hogy összekapcsolnák, hogy ezek a mutatók a mögöttes, kiterjedt stressz következményei.

A munkahelyi stressznek megvan az a sajátossága, hogy súlyosan meghosszabbítható, mielőtt elkezdenénk megérteni, hogy valami nincs rendben. Annyira hozzászoktunk az olyan ötletekhez, mint a "nincs fájdalom, nincs nyereség" és a "bármilyen szükséges eszköz", hogy bizonyos értelemben alapvetően a munkahelyi stresszt várjuk szakmai tapasztalatunk részeként, mintha a munka és a magánélet egyensúlya vagy a munka élvezete valami baj lenne, és nem érdemelnénk meg az előléptetést / a bónuszt / a fizetés emelést, csak azért, mert nem szenvedtünk érte.

Ezután ugyanez a kezeletlenül hagyott stressz kiégéshez vezethet, fizikai, érzelmi és szellemi állapotunk teljes összeomlásával. Ha a kiégési szindrómát nem kezelik, akár depresszióvá is fejlődhet.

A munkahelyi stressz okai

Az embereknek következetességre és átláthatóságra van szükségük a munkahelyükön. Tudniuk kell, hol állnak és mire számíthatnak. Mindenekelőtt stabilitásra, tiszteletre és egyértelműségre van szükségük. Ezért minden olyan környezet, amely nem erősíti ezeket az elemeket, nagyon alkalmas a stressz létrehozására.

Sok olyan forrás van, amely munkahelyi stresszt okoz, de általában a legtöbb ember számára a legjelentősebbek a következők : 

1. A szerkezet hiánya

Olyan munkakörnyezetek, ahol nincs egyértelmű szolgálati idő vagy hierarchia, nincs szervezeti diagram, pontatlan a szerepkör leírása és a KPI-k (fő teljesítménymutatók). Az emberek megélhetése általában nagyon függ a munkájuktól. Ennek eredményeként, ha nem tudod, hol állsz, hova tartasz, vagy mit kell tenned a siker és az előrelépés érdekében, a munkahelyi stressz nagy forrása lehet.

2. Mérgező kultúrák

A pletykák, a kollégák közötti etikátlan verseny és a megalázó viselkedés csak néhány példa olyan kultúrára, amely még ha nem is aktívan, de legalább passzívan stresszt okoz az emberek számára.

3. Gyenge vagy problémás vezetés

Egy főnök, aki nem vezető, de alig menedzser, egy nárcisztikus, aki megpróbálja ráerőltetni magát másokra, vagy akár egy mindent felügyelő felettes, mind olyan helyzetek, amelyek félrevezetik az embereket és azon tűnődnek, hogy milyen legyen a viselkedésük és hogyan kell cselekedniük, amikor valójában az adott dolog nem az ő felelősségük.

4. A jövőkép hiánya

Egy olyan vállalat, amelynek nincs stratégiája vagy nincs világos jövőképe, súlyos stresszt okozhat. Ennek az az oka, hogy az embereknek előre tudniuk kell, hogy mire vállalkoztak.

Az állandó változtatások indoklás nélkül, a feladatok törlése, vagy akár az egész projektek utolsó pillanatban történő törlése és másokkal való helyettesítése, a napi különböző tulajdonságok értékelése mind annak a jele, hogy nincs valódi terv. Mi stresszesebb, mint egy olyan vállalathoz kötődni, amelynek nincs terve?

5. Pénzügyi instabilitás

Amikor egy vállalat, egy piac vagy egy iparág pénzügyileg szenved, ez természetesen hatással lesz az emberek jólétére. Ugyanakkor sok vállalat virágozhat és még mindig instabil a dolgival szemben, nem a pénzproblémák, hanem a rossz pénzügyi gazdálkodás és a rossz szervezés miatt.

Mindenesetre ismétlem, a legtöbb ember nem csak a személyisége fejlesztésén dolgozik, hanem a megélhetésén is. Ezért a "spontán" kifizetések és szabálytalanságok stresszt okozhatnak, még akkor is, ha végül megkapja a megállapodás szerinti teljes összeget.

6. A pszichológia szerződés megszegése

Míg a szervezettel kötött pénzügyi szerződés a dolgok minden kompenzációs és kötelezettségi oldalát lefedi, a pszichológiai szerződés teljesen más fogalom.

Amikor új munkahelyhez csatlakozunk, azt nem csak azért tesszük, ami papíron megy, hanem mindenért, amit elhitetnek velünk, hogy ez igaz rájuk a munkáltatói márkaépítésük, a magukat munkáltatóként eladók és a toborzási folyamat során elmondottak alapján. Ha ezek közül az egyik vagy néhány hasisnak vagy helytelennek bizonyul, akkor megsértjük a pszichológiai szerződést, ami cinizmust, majd csendes felmondást eredményez, na meg ugye munkahelyi stresszt is.

A fentiek ellenére a stressz elsősorban nem rossz dolog, ha helyes irányba tereljük.

Hogyan kezeljük a munkahelyi stresszt egészséges módon?

A munkahely stressznek nem szabad megbénítania minket. Ha valami, akkor ez a mi cselekvésre való felhívásunk. Minden alkalommal, amikor súlyos munkahelyi stresszt érzünk, fel kell tennünk magunknak a következő kérdéseket : 

  • Miért érzem magam így?
  • Hol van az érdeklődési köröm?
  • Mit kell változtatnom ahhoz, hogy soha ne találjam magam ugyanebben a helyzetben?

Természetesen a változás a kulcsszó.

Ha a stresszt a munkahely kétértelműsége okozza, akkor egyértelműbb határokat állíthatunk be. Ha az a stressz, hogy mindenki más háta mögött beszél, akkor addig ne vegyél részt benne, amíg el nem kezdenek kihagyni belőle. Ha a probléma a mérgező vezetéssel van, akkor talán itt az ideje, hogy elkezdj valami mást keresni.

Amikor megváltozunk, a környezet hajlamos alkalmazkodni, ezért mindig több erőnk van, mint gondolnánk, hogy befolyásoljuk és provokáljuk a pozitív változásokat.

Ugyanakkor fel kell vennünk a harcainkat és energiát kell megtakarítanunk. Tényleg megéri ez a munka?

Ha a válasz igen, akkor alkalmazkodsz és megtalálod a módját, hogy működjön, azáltal, hogy nem személyesen veszed és arra összpontosítasz, hogy valójában mit kell nyerned ebből a tapasztalatból. A tanulságok, amelyeket megtanulhatsz, a hálózat, amelyet felépíthetsz, a fizetés, amiből megteheted azokat a dolgokat, amelyeket meg kell tenned. 

Ha a válasz nemleges, akkor ne feledd, hogy mindannyiunknak korlátozott mennyiségű kompromittáló energiája van, és ezért ha visszaélsz vele egy rossz eseményre (például egy olyan munkára, amelyből 10 év múlva senki sem fog emlékezni) akkor amikor a helyes dolog jön, és szükséged van erre az energiára, hogy mozgékony és türelmes legyél és felépítsd a karriered, lehet, hogy elfáradsz.

Nyilvánvaló, hogy ezek a viselkedések bonyolultak és valószínűleg teljesen különböznek a szokásos működési módunktól. Nem ébredsz fel egy nap és tudod, mi a fontos, hogyan ne vedd személyesen, hogyan távolodj el a munkától és hogyan koncentrál a saját napirendedre és a saját tapasztalataidra a szakmai utad során.

Ahhoz, hogy ez az átalakulás megtörténjen, két lehetséges megoldás létezik : 

1. Gyors tippek a munkahelyi stressz kezelésére

A téma gyakorlati oldalán, íme néhány gyors tipp, amelyek segíthetnek a munkahelyi stresszben : 

1. Moss kezet hideg vízzel

Amikor olyan érzelmi állapotban találjuk magunkat, amelyből nem tudunk kilépni, a sokk pontosan az lehet, amire szükségünk van az előrelépéshez. A hideg (akár fagyos víz) kézmosás és az arcunk megmosása is, ha lehetséges, segíthet a gyors megnyugvásban, hogy újra tisztán tudj gondolkodni. 

2. Használd az agyhullámokat a stressz enyhítésére

Nagyon sok ingyenes hanganyag található az interneten, amelyek segíthetnek enyhíteni a munkahelyi stresszt, mindaddig, amíg munka közben hallgatod őket. Legtöbbjük nyugtató háttérzajokkal jár, mint például eső vagy szél, így otthonosnak és nyugodtnak érezheted magad.

3. Próbáld ki a sportot

Néhány ember számára a jóga és a pilates a legjobb választás, ha stresszoldásról van szó.

Ha azonban a stressz erősebb érzelmekkel, például haraggal párosul, akkor valami dinamikusabb, például harcművészet vagy tánc ideálisabb lehet. Ami általában nagyon hasznos a legtöbb ember számára, a futás, mivel bizonyos értelemben arra kényszeríti az agyat, hogy megtisztuljon és újrainduljon.

4. Ventiálj

Ne félj beszélni a munkahelyi stresszről. A barátaidnak, a párodnak vagy akár a kollégáidnak kell a támogatási rendszerednek lenniük, és nem kell egyedül megküzdened ezzel a kihívással.

Néha még az önkifejezés és a gondolataink kimondása is elég ahhoz, hogy jobban érezzük magunkat.

5. Hozz lére egy személyes rituálét

Ha olyan személy vagy, aki sok stresszt kap a munkájából adódóan, akkor olyan rutint kell kialakítanod, amely újrakalibrál téged. Ez az egy dolog, hogy amikor ezt teszed, biztonságban érezheted magad és könnyíthetsz magadon.

Néhány ilyen rituálé például a habfürdő, a bonyolult tea készítés vagy a hosszú autóutak.

2. Gondolkodásmód váltás

Sok tipp létezik a munkahelyi stressz kezelésével kapcsolatban. De ezen a ponton érdemes egy kicsit a téma mélyebb, pszichológiaibb oldalára összpontosítani és valamire, amit ha megértünk és követünk, életet megváltoztató lehet.

1987-ben egy Patricia Linville nevű kutató azt javasolta, hogy az én ismerete önmagának több aspektusát képviselje.

Egyrészt létezik a magas én - komplexitás, ahol az én aspektusai sokak és differenciáltak (nem fedik egymást) másrészt van az alacsony én - komplexitás, ahol az én aspektusai kevesek és differenciálatlanok (átfedésben vannak).

Linville szerint az alacsony én-komplexitással rendelkező egyének intenzívebb (pozitív vagy negatív) érzéseket tapasztalnak, amikor valami történük velük, mint a magas énnel rendelkező emberek. 

Röviden, minél többdimenziósabb egy személy, annál kevesebb terhet ró személyiségének bizonyos aspektusaira, míg minél egyszerűbb egy személy, annál intenzívebb intenzitást tapasztal életének néhány részéből.

Képzeljünk el például egy férfit, aki egyedülálló és ügyvédként dolgozik egy nagyon nagy cégnél. Ha ennek az embernek nincs más eleme, amiből önértékelést nyerhetne, ha elveszíti a munkáját, akkor valószínűleg elveszettnek fogja érezni magát, cél és indentitás nélkül. Ugyanakkor, ha ez az ember ügyvéd, házastárs, apa, aki hétvégéit siklóernyőzéssel tölti és nagy érdeklődést mutat a művészetek iránt is, még akkor is, ha elveszíti munkáját, személyiségének ezek az egyéb aspektusai, vagy még jobb, alternatív identitások, még mindig elér erősek lesznek ahhoz, hogy megadják neki azt az önbizalmat, amelyre szüksége van a továbblépéshez és egy másik állás megtalálásához.

Amikor életünk egy részének megszállottjai vagyunk, természetesen sok stresszt fogunk érezni körülötte, hiszen ez minden, amink van.

Záró gondolatok

Fontos a munkánk. A legtöbben a munkánkon keresztül önazonosak vagyunk, még szeretni is tudjuk, függetlenségünk, önbecsülésünk és érzelmi támogatásunk forrása lehet. Ez azonban nem elég.

Többre van szükségünk. Többre van szükségünk, mert többek vagyunk és nem szabad félnünk vagy bűnösnek lennünk azért, mert minden belső elemünket felkaroljuk, bármennyire is ellentmondásosak vagy terméketlenek, mert csak az összes belső identitásunk kiegyensúlyozásával lehetünk nemcsak a lehető legstresszmentesebbek, hanem boldogok is.

KÖVESS MINKET A FACEBOOKON! 

Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon!

komment
süti beállítások módosítása