Miért rosszabb a szorongás éjszaka?

2022. november 19. 07:30 - Life Advisor

ejszakai_szorongas.jpgSemmi sem frusztrálóbb, mint egész éjjel forgolódni, megpróbálni pihenni a szorongás és az aggódás ellenére. Sokan úgy gondolják, hogy az éjszakai szorongásuk sokkal intenzívebb, mint napközben. Ennek több oka is lehet, de szerencsére van néhány dolog, amit megtehetsz az éjszakai szorongás enyhítésének érdekében. Ezekből most mutatunk négyet ebben a posztunkban.

 

Miért rosszabb a szorongás éjszaka?

Nem ritka, hogy éjszakai szorongást tapasztalunk. Tanulmányok kimutatták, hogy a szorongás az esi és kora reggeli órákban tapasztalt leggyakoribb érzelem. Számos oka lehet annak, hogy a szorongás éjszaka rosszabb.

Éjszaka kevesebb zavaró tényező van

Amikor napközben elfoglaltak vagyunk, előfordulhat, hogy nincs annyi időnk arra, hogy az aggodalmainkra összpontosítsunk. Éjszaka azonban gyakran nincs más dolgunk, mint gondolkozni azon, hogy mi okozza a szorongásunkat.

Testünk természetesen nyugodtabb éjszaka. Ez ellentmondásosnak tűnhet, mivel a szorongás gyakran kapcsolódik a feszült érzésekhez. Ha azonban testünk fizikailag ellazult, az elménk könnyebben szoronghat.

Az is tény, hogy éjszaka gyakran fáradtak vagyunk. Ha fáradtak vagyunk, nagyobb valószínűséggel morfondírozunk a negatív gondolatokon és aggódunk olyan dolgok miatt, amelyek esetleg meg sem történnek.

A megnövekedett sötétség elszigeteltebbé tehet minket

Egy másik ok, amiért a szorongás rosszabb lehet éjszaka, az, hogy sötét van. Ettől elszigeteltebbnek és egyedül érezhetjük magunkat a gondolatainkkal.

Mindenki másképp éli meg a szorongást, de az egyedüllét kiváltó és elsöprő élmény lehet. Ha beszélsz valakivel, akiben megbízol, a szorongásodról, az segíthet abban, hogy kevésbé érezd magad egyedül és még a szorongás által kiváltott tüneteket is csökkentheted vele.

Éjszaka tapasztaljuk a legtöbb aggasztó gondolatot

Néhány ember számára az éjszaka az, amikor a legnagyobb valószínűséggel tapasztal negatív gondolatot vagy negatív elméleteket. Ez különösen elkeserítő lehet és megnehezítheti az alvást.

A csendes környezet szintén hozzájárul ahhoz, hogy elhagyjuk ezeket a negatív gondolatokat. Emiatt tapasztalhatunk nagyobb eséllyel éjszakai pánikrohamokat vagy éjszakai szorongást.

A tested természetes cirkadián ritmusa éberebbé tehet

Egy másik ok, amiért éjszakai szorongásban szenvedhetsz, az, hogy testünk természetes cirkadián ritmussal rendelkezik, ami éjszaka éberebbé tesz minket. Ezért lehet nehéz éjszaka elaludni és ezért ébrednek fel sokan kora reggel. 

Mit tehetünk az éjszakai szorongás ellen?

Vond el magad a szorongó gondolatoktól

Ezt megteheted egy könyv olvasásával, filmnézéssel vagy nyugtató zene hallgatásával. 

Az is hasznos lehet, ha lefekvés előtt naplót írsz, ugyanis a gondolataink és aggodalmaink leírása segít abban, hogy ezen negatív érzelmek kiszabaduljanak a fejünkből, megkönnyítve az alvásunkat.

Az éjszakai szorongás kezelésének legjobb módja az, ha nem aggódsz az elalvás miatt, hanem az elméd és a tested pihenésére összpontosítasz. 

Ha azon kapod magad, hogy ébren fekszel az ágyban és szorongsz, hasznos lehet felkelni és valami nyugtató dolgot csinálni. Olvasás, naplóírás, zenehallgatás stb. Fontos, hogy elkerüld a szorongást tovább súlyosbító tevékenységeket, tehát ne tévéz és ne internetezz. 

Próbálj meg lefekvési rutint kialakítani

Szintén hasznos lehet egy lefekvési rutin kialakítása. Ez magában foglalhatja a meleg fürdőzést, egy könyv olvasását vagy a lefekvés előtt jógát is. 

Az alváshiány súlyosbíthatja a szorongást, ezért fontos, hogy elengedő alvást biztosíts önmagad számára. Ez azt jelenti, hogy kerülnöd kell a koffeint este és biztosítanod kell a megfelelő környezetet az alváshoz.

Ha nehezen alszol, tegyél meg néhány dolgot az alváshigiénia javítása érdekében. Kerüld a telefonod használatát lefekvés előtt, próbálj meg mindig ugyanabban az időpontban lefeküdni és teremts nyugodt környezetet a hálóban.

Használj relaxációs technikákat lefekvés előtt

Ez lehet légzési gyakorlat, progresszív izomlazítás vagy vizualizáció is.

Fordulj orvoshoz, ha a probléma továbbra is fennáll

A mentálhigiénés szakemberrel való beszélgetés hihetetlenül hasznos lehet, ha nehezen birkózol meg a szorongásos rendelleneségekkel. A terapeutától támogatást és útmutatást kaphatsz a tünetek kezeléséhez és megoldásához.

Rengeteg kezelési mód létezik a terápiától kezdve, a gyógyszereken át az életmódváltásig. Az orvosod segíteni fog kiválasztani a számodra legjobbat. 

Az éjszakai szorongást nagyon nehéz lehet kezelni. Számos dolgot tehetsz viszont a tünetek enyhítése és az alvás megkönnyítése érdekében. Ne feledd, van megoldás és nem vagy egyedül!

KÖVESS MINKET A FACEBOOKON! 

Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon!

süti beállítások módosítása