4 tipp, hogy a belső kritikusod végre kussoljon

2021. június 28. 10:57 - Life Advisor

inner_voice_stop.jpgTekintettel az elmúlt év stresszére és kihívásaira a legtöbbünk számára a belső kritikusunk ordítása már unalmas lehet. A durva belső hang hozzájárulhat ahhoz az érzéshez, miszerint nem vagyunk méltók a sikerre. Valami ilyesmi gondolatokat mondogathat neked a belső kritikusod : "Nem vagyok olyan okos és talpraesett, mint a kollégáim." vagy "Már rég tovább kellett volna lépnem az életemben, de csak egyhelyben toporgok." vagy "Én nem vagyok elég jó erre sem, arra sem, semmire sem.". Miközben pedig ilyen hangokat halassz felmerülhet benned, hogy tényleg veled van valami baj. Az igazság viszont az, hogy nem vagy egyedül.

Mi emberek soha véget nem érő belső beszélgetést folytatunk önmagunkkal. Az átlagos embernek napi 12.000-60.000 gondolata van. Körülbelül 80%-a negatív és 95%-a folyamatosan ismétlődik. Katasztrófának éljük meg és mindezt megfűszerezzük (egy kis) drámával is. Feleslegesen nagyítjuk fel a dolgokat. 

Az automatikus negatívitás ellenére azonban vannak jó hírek is. A jó hír pedig az, hogy nem kell tartósan ragaszkodnod ehhez a negatív belső hanghoz, amely non-stop kegyetlen kommenteket áraszt tád. Megválaszthatod és megváltoztathatod a gondolataidat. Kezdd el még ma megszelídíteni a belső kritikusod és vedd át az irányítást az alábbi 4 gyakorlattal. 

1. Állj meg egy pillanatra és kezdj el takarítani a fejedben

Mindenki tapasztal átmeneti bizalomvesztést, amelyet elvárások, hibák, konfliktusok és más emberek váltanak ki. Ezen helyzetek alatt nehéz lehet rendesen működnünk és nagyon könnyen belekerülhetünk egy spirálba.

Azonban van kiút a spirálból : 

1. Vegyél 3 mély lélegzetet.

2. Keress egy olyan embert, akiben megbízol és akivel beszélhetsz erről a helyzetről. Győződj meg róla, hogy az illető megért, lehetőséget ad, hogy kibeszéld magad és nem tőle várod a probléma megoldását. Ha hangosan megosztod az összes részletet, akkor enyhülni fog a dráma, ami a fejedben van.

3. Döntsd el, hogy mikor fogsz ettől megszabadulni és határozd meg, hogy milyen lépéseket fogsz tenni.

2. Válassz egy új történetet

Az emberek a körülményeikről, önmagukról és másokról alkotott történetekkel próbálnak menekülni a nehéz helyzetekből. Bizonyítékokat gyűjtünk, hogy igazoljuk magunkat és a rettenetes helyzetünket. 

Az első munkahelyemen megvoltam róla győződve, hogy a felettesem utál engem. Bizonyítékokat gyűjtöttem, amelyek alátámasztják az igazamat és azokat az okokat, ami miatt így éreztem magam. Hetekig tartott ez a szenvedés, nem tudtam aludni sem, ténylegesen csapdába kerültem, motiválatlan voltam. Egyik barátom, akivel mindennap megbeszéltem ezt a helyzetet egyszer csak nekem szögezte a kérdést : "Ezt a sztorit tényleg minden nap újra és újra meg kell hallgatnom, vagy tervezed már, hogy új munkahelyet keress?"

Ez ébresztőként hatott rám. Nagyra értékeltem a csapatom, az ügyfeleim, a fejlődési lehetőségeket, de jelenleg a kialvatlanságom, az elégedetlenségem sokkal erősebb volt. Rájöttem, hogy ennek a negatív sztorinak a költségei óriásiak. Tudtam, hogy ez így nem mehet tovább, de nem akartam változtatni. Aztán a barátom ominózus mondata rádöbbentett, hogy folytathatom ezt az utat vagy választhatok egy teljesen új történetet és boldog lehetek.

Az új történetet választottam. Gondoltam, hogy minden vezetőtől lehet tanulni valamit. Ezzel teljesen új szemüvegen keresztül néztem a helyzetet, amely olyan cselekedetekre késztetett, amiket egyébként nem tettem volna meg. Megkerestem a felettesem és tanácsot kértem tőle a kihívásaimmal kapcsolatban és legnagyobb meglepetésemre segítőkész volt. Együtt reggeliztünk, hogy jobban megismerjem és végül is kiderült, hogy nem is olyan rettenetes. Javaslatokat tettem az üzleti élet és a munkahelyi kultúra fejlesztésére, ő pedig meghallgatott. 

Te is választhatsz új történetet egy egyszerű 3 lépcsős folyamat segítségével : 

1. Mi a negatív történeted?

2. Mibe kerül neked az, hogy elhidd ezt a történetet? Meg kell értened a történetedbe vetett hit költségét és azt, hogy ez hogyan akadályozza a haladásod és a boldogságod.

3. Mi lehet számodra a másik történetet, amit választhatsz? Ha új történetet választasz, felhatalmazod magad arra, hogy tovább lépj. 

3. A saját pályádon fuss

Ez a kifejezés a lóversenyekről származik, ahol a zsokék a lovaikra szemellenzőt tesznek, így a lovak csak a saját pályájukra összpontosítanak nem pedig a többi lóra. Ez egy remek metafora. Ha összehasonlítod magad másokkal, akkor ez az érzés gyorsan elhatalmasodok és arra fogsz összpontosítani, amid nincs, ahelyett, hogy arra figyelnél, amit csinálsz. 

Figyelj önmagadra, összpontosíts az erősségeidre. Íme, hogyan : 

1. Korlátozd a közösségi média használatát. Az Instagram kontra valóság mondat okkal létezik. Azzal, hogy órákon át nézegeted más emberek zseniális életét, nem fogsz közelebb kerülni a céljaidhoz.

2. Összpontosíts az erősségeidre : gyakorold a félig teli pohár hozzáállást. Ahelyett, hogy a hiányosságaidra összpontosítanál, készíts listát azokról a dolgokról, amelyekkel hozzájárulsz a munkádhoz, a magánéletedhez és a világban elfoglalt helyedhez.

3. Irigykedj kicsit a csodákra : Ha látod, hogy valaki gyorsabban halad a karrierjében, mint te, fordulj hozzá tanácsért. Kérd meg, hogy legyen a mentorod, mondd meg, hogy példaképként tekintesz rá. Soha sem tudhatod, hogy ezek a beszélgetések miként vezetnek téged is személyes és szakmai növekedéshez.

4. Naplóírás

Ez az egyszerű gyakorlat napi 6 percet vesz igénybe, mégis hatalmas hatással lehet rád. A naplóírás bizonyítottan segíti az embereket a jobb alvásban, csökkenti a stresszt és javítja az önbizalmunkat és emberi kapcsolatainkat is.

Minden reggel írj fel három dolgot, amiért hálás vagy.

Minden este írj le három dolgot, amire büszke vagy és/vagy ami aznap jól sikerült. 

Bár sok olyan dolog van az életben, amelyeket nem tudunk ellenőrizni, a belső kritikusod te irányíthatod. Kezd el használni ezeket a gyakorlatokat még ma. Egy életed van, hidd el, megéri.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

süti beállítások módosítása