Mi hiányzik a legtöbb ember célkitűzési stratégiájából?

2021. június 05. 11:56 - Life Advisor

goal_kituzes.jpgHa valaha is haladni akarsz a fejlődésed felé, akkor rendelkezned kell egy célkitűzési stratégiával. A tapasztalat viszont azt mutatja, hogy a célok kitűzésével kapcsolatos stratégia önmagában nem elegendő a céljaink eléréséhez, hanem szükség lesz egy célelérési stratégiára is. Ez olyas valami, amelynek célja, hogy segítsen neked a célok kitűzésében, annak teljes megismerésében és hogy milyen dolgokat kell megtenned és hogyan végezd el azokat. Ennek a stratégiának számos eleme van, amelyekről az emberek újra és újra megfeledkeznek. Az alábbi posztban bemutatjuk a legfontosabb elemeket és hogy miért olyan fontos a célkitűzési stratégia ezen részei a növekedés szempontjából.

SMART célok

Mindannyiunknak különféle vágyai és álmai vannak. A kihívás azonban az, hogy megtaláljuk a megfelelő motivációt a céljaink eléréséhez. Próbáld ki a SMART célokat.

S - Specific - Specifikus/Konkrét

M - Measurable - Mérhető

A - Achievable - Elérhető

R - Relevant - Reális

T - Time-bound - Határidőhöz kötött

Ezekhez kapcsolódik két fontos kérdés : 

  • Mi az az egyetlen dolog, amire most leginkább vágysz?
  • Miért akarod ezt?

A kérdések megválaszolásához segítséget nyújt az "5 miért" technika, amely során elmélyülsz a vágyadban. Amikor először alkalmaztam ezt a stratégiát úgy gondoltam, hogy fontos feláldozni az életed egyik aspektusát, hogy időt szentelj egy másikra. Sok időt töltöttem a munkámmal és kevés időt azzal, hogy vigyázzak magamra vagy, hogy a szeretteimre is időt szánjak. 

Amikor az életem elért egy töréspontot, tudtam, hogy vissza kell állítanom az életem a pályára. 

Ez a keret segíthet neked is. Vegyük például, hogy súlyos hátfájás gyötör, vissza akarod nyerni az erőd és nem akarsz ettől szenvedni többet. 

  • Mi a jelenlegi célom? Naponta edzeni.
  • Miért akarom ezt? Mert egészséges akarok lenni.
  • Miért....szeretnék egészséges lenni? Mert fáj olyan fizikai tevékenységet végezni, amelyek 15 percnél tovább tartanak.
  • Miért? Mert nincs időm edzeni vagy túl fáradt vagyok a nap végén.
  • Miért probléma ez? Mert nem akarom, hogy ez a probléma velem maradjon.
  • Miért fontos ez? Mert teljes és egészséges életet akarok élni.

Az "5 miért" technika segíthet abban, hogy megtaláld a valódi szándékaid a tevékenységeid mögött. Ennek eredményeként olyan cselekedeteket fogsz megtenni, amelyek megkönnyítik a célod elérését. 

Mérföldkövek 

Egy másik szempont, amely szerintem hiányzik az embereknél, a mérföldkövek. A cél kitűzése rendben van. Ha azonban nem állítasz fel mérföldköveket, akkor nehéz lesz megértened, hogy haladsz-e vagy sem. A SMART célok alapján 12 mérföldkövet kellene kitűznöd. Havonta egyet és minden hónapban az adott mérföldkő teljesítésére kell összpontosítanod.

Amikor mérföldkőről beszélünk, természetesen azt szeretnénk, ha minden mérföldkő egy lépéssel közelebb vinne a céljainkhoz. A mérföldköveket akár módosíthatod is, ha rájössz, hogy nem kell egy év sem a céljaid eléréséhez.

Ettől függetlenül a mérföldkőnek meg kell felelnie a következő kritériumoknak

  • Kihívást jelent
  • 3-4 héten belül elérhető
  • Konkrét

Ha nem vagy benne biztos, hogy milyen szükséges mérföldköveket kellene beállítanod, a következő tippek segíthetnek : 

  • Keress olyan embereket, akik már megtették azt, amire most te készülsz. 
  • Keress olyan online közösségeket, akik támogatnak a céljaidban.
  • Keress olyan ütemterveket, amelyet valaki már felállított magának és módosítsd őket. Nem szégyen más ütemtervét a sajátod kialakítására felhasználni.

Cselekvési stratégia

Míg az emberek tudják, mit akarnak és hogyan jutnak el oda, néha a mindennapi tevékenységek bonyolultak lehetnek. Persze, az emberek tudják, milyen lépéseket kell tenni, de milyen konkrét cselekvéseket kell tenned? 

A cselekvési stratégia kialakítása segít megnézni a lehetséges lehetőségeket és kiválasztani a számodra legésszerűbbet. Ennek kialakításában 3 kérdés segíthet. A hátfájás példájánál maradva : 

  • Mi a szándékom? Egészségesnek lenni és nem azt érezni mindig, hogy le van szívva minden energiám.
  • Mit tehetek? Reggel és este tornázom.
  • Miért kell megtennem ezeket? Mivel nem vesznek el sok időt az életemből, viszont elegendő mennyiséget biztosítanak a számomra szükséges eredmény eléréséhez.

A cselekvések három kritériumot teljesítenek

  • Megmondják, hogy miért csinálod
  • Egyértelműen megmutatja a tevékenység előnyeit
  • Megmutatja, mit kell feladnod vagy befektetned az előnyök elérésének érdekében.

Jutalom 

Az utolsó rész, amelyen az embereknek dolgozniuk kell vagy hiányzik, az egy jutalom rendszer. Annak ellenére, hogy egy cél inkább az utazásról szól, mint a befejezésről, mégis valamilyen módon meg akarod majd ünnepelni.

A szilárd és tartós jutalom két kritériumnak kell, hogy megfeleljen : 

  • Minden jutalom ugyanannyi pozitív megerősítést kapjon.
  • A jutalom mértéke egyenes arányban áll a mérföldkő teljesítéséhez szükséges erőfeszítésekkel.

Ne felejtsük el azt sem, hogy nem szégyen ugyanazt a jutalmat több mérföldkő alatt fehasználni. 

Mivel sok ember annyira a célok kitűzésére koncentrál és megbizonyosodik arról, hogy minden tökéletes, az emberek megfeledkeznek a célok teljesítésének egyéb részleteiről. Közted és a célod között hosszú út áll. De ezen stratégiák alkalmazásával minden könnyebb lesz.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeadvisor.hu/api/trackback/id/tr5516582842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása