A vállalkozóvá válás nem olyan egyszerű és csodás, mint amilyennek látszik. Néhány vállalkozót könnyen elvakíthat a befolyás, amely az "vállalkozó" címmel jár. Az elején óriási motivációnk lehet, ami miatt figyelmen kívül hagyhatjuk a lehetséges akadályokat és nehézségeket. Annak ellenére, hogy a sikeres vállalkozói lét rengeteg sikerrel és pénzügyi szabadsággal jár, sok munkát igényel ezen javak megszerzése. A siker felé vezető úton pedig mindig lesznek nehézségek és akadályok. Íme az 5 legfrusztrálóbb nehézség és akadály, amelyet minden vállalkozó ismer.
1. Ki a főnök?
Mint vállalkozó a saját főnököd leszel, ugye? Nem egésze. Ez az egyik mítosz, amellyel sok új vállalkozó szembesül. Vállalkozónak lenni kockázattal jár. A munkavállaló és a tulajdonos közötti határok néha elmosódhatnak. Nincsenek egyértelmű határok a nap kezdését és befejezését illetően.
A vállalkozó tevékenység nem egy reggel 8 és délután 5 közötti munka, ahol megvan az 1 órás ebédszünet és ahol a munkaidőd végén leteheted a tollat. Te vagy a felelős! És bár ez néhány ember számára vonzó, a legambiciózusabb vállalkozástulajdonosok nem figyelnek a stressz és a felelősségvállalás szintjére, amely a saját vállalkozásukkal járhat.
A megélhetésed a terméked vagy szolgáltatásod sikerétől függ. Az elsődleges jövedelemforrás az ügyfél. Nincs garancia a vállalkozásban, ami azt jelenti, hogy nincs fix jövedelem. Nemcsak a munkahely és otthoni számlák befizetésének stresszét vállalod magadra, hanem felelősséggel tartozol minden olyan "unalmas" feladat elvégzéséért, amely elősegíti a vállalkozásod napi szintű működését.
Vállalkozóként továbbra is elszámoltatható leszel, de ahelyett, hogy a főnöknek (saját magadnak) kellene beszámolnod az elvégzett munkáról, a munkavállalóiddal és az ügyfeleiddel kell törődnöd. Ezt az akadályt könnyedebben küzdheted le azzal, hogy olyan felelősségteljes alkalmazottakkal veszed körül magad, akik segítenek átvenni a stresszt és foglalkoznak az ügyfelekkel.
2. Pénzügyi bizonytalanság
Nem titok, hogy pénzre van szükséged a vállalkozás elindításához. Ha előre tervezel, akkor könnyebb lesz. Jó dolog, ha a vállalkozás indítása előtt elkezdesz tőkét teremteni és megtakarítást létrehozni. Ebből a pénzből fogsz tudni addig gazdálkodni, amíg az ügyfelektől kapott bevételek nem indulnak be. Ilyen költség lehet a könyvelés, bérszámfejtés, bérleti díj, vállalkozással kapcsolatos költségek, hitelek stb. De mi történik, ha az ügyfelek nem tudnak időben fizetni?
A késedelmes fizetések megölhetik a vállalkozásod. Ez általános akadály a csak például 4 ügyféllel rendelkező kisvállalkozások számára. A nagyvállalatok ebbe nem gondolnak bele, tudják, hogy majd végül úgyis megkapják a pénzüket.
A probléma az, hogy rengeteg kisvállalkozás támaszkodik ezen kifizetésekre a napi túlélés érdekében. Néhány késedelmes fizetés pedig akár csődöt is jelenthet.
Azért, hogy ezeket elkerüld készíts részletes fizetési ütemtervet és tedd elszámoltathatóvá az ügyfeleid az időben történt fizetés érdekében. Ha lehetséges, akkor a szolgáltatás vagy a terméked értékesítése előtt próbálj meg az ügyfeledtől megkapni a pénzed.
3. Fektess be többet a vállalkozásodba, mint a pénzed
Amikor főnök vagy, nem kell semmi mást tenned, mint rendezni a számlákat és számolni a jó nagy és vastag pénzkötegeket, igaz? NEM! A sikeres vállalkozók ugyanis saját maguk is dolgoznak a munkatársaikkal együtt.
A legtöbb vállalkozás kicsiben indul, azaz mindent egy kézben kell tartani : értékesítés, marketing, ügyfélszolgálat, pénzügyek stb. Noha ez bosszantó lehet, ugyanakkor rendkívül hasznos hiszen az alapoktól építjük fel a vállalkozásunkat és nyomon követhetünk mindent. Betekintést nyersz az üzlet minden aspektusába.
Készülj fel, mert ezek a feladatok általában unalmasak és komoly erőbedobást igényelnek. Amint a vállalkozásod növekszik, elkezdesz pénzt keresni és felépíted a csapatod, akkor a megbízható alkalmazottaknak már kiszervezheted ezeket a feladatokat.
4. Az ügyfélnek mindig igaza van
Bosszantó ugye? A rossz vélemények és az ügyfelek panaszai súlyos károkat okozhatna, beleértve a jó hírneved elcsorbulását és a jövedelmeid kiesését.
Bár senki sem szeret az elégedett ügyfelekkel foglalkozni a nagyvállalatok gond nélkül kezelik ezt a helyzetet. Az új és kisvállalkozások viszont akár már egy elégedetlen ügyfélen teljesen elcsúszhatnak.
A boldogtalan vásárlói megjegyzéseket vállalkozóként is nehéz lenyelni. Úgy érezheted, mintha közvetlen, személyes támadás ért volna. Elkezdhetsz azon gondolkodni, hogy tényleg ez-e a te utad és hogy lehetsz-e még sikeres valaha? Elég jó vagy-e? Kitudok mászni ebből a helyzetből?
Ne hagyd, hogy néhány kellemetlenkedő ügyfél megbántson. Tegyél meg mindent annak érdekében, hogy a dolgok rendbe jöjjenek és helyreálljanak. Ne pazarold az időt önsajnálatra, mert sokkal nagyobb kárt okozhatsz magadnak.
Az online értékesítés pedig még ennél is nehezebb lehet, hiszen sok ember van az interneten és nem rejtheted el a rossz véleményeket. Fontos azonban tudnod, hogy a rossz véleményre való reagálás ugyanolyan fontos, mint bármi más az üzletedben. Gyorsan kell reagálnod az ilyen jellegű visszajelzésekre, hogy a leendő új ügyfeled lássa és ez alapján hozzon döntést. Minél tovább hagyod online és megválaszolatlanul a negatív kommenteket, annál nagyobb a kockázata annak, hogy elveszíted a potenciális ügyfeleket.
5. A vállalkozásod rajtad áll
A legtöbb vállalkozó saját gyerekének tekinti az üzletét. Együtt élnek és lélegeznek a munkájukkal. Noha ez csodálatos, ne lepődj meg, ha az alkalmazottaid nem annyira szenvedélyesek, mint te. A munkanap végén ők bizony lefogják tenni a munkát.
Függetlenül attól, hogy az alkalmazottaid hűségesek hozzád, a vállalkozásod számukra csak egy munkahely, de ez ne érintsen személyesen. Éppen ezért fontos, hogy őszinte légy magaddal és ismerd azokat a dolgokat, amelyeket nem tudsz megváltoztatni. A düh, a túlzott stressz ugyanis pánikot okoz az egész vállalkozásodban és ez senkinek nem fog jót tenni.
Ne maradj le egyetlen posztunkról sem! Iratkozz fel a Life Advisor blogértesítőre
Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!
Kövess be INSTÁN is!