Konfliktuskezelési stílusok bármilyen helyzet megoldásához

2020. április 10. 07:30 - Life Advisor

conflict_management.jpgAz életünk minden területén fontos, hogy stratégiákat dolgozzunk ki a felmerülő kérdések, problémák kezelésére. Konfliktusokkal ha nem is mindennap, de rendszeresen meg kell küzdenünk. Ez azt is jelenti, hogy kulcsfontosságú ismernünk a megfelelő konfliktuskezelési módszereket, amelyek segítenek megoldani a problémákat ahelyett, hogy újabb gondokat generálnánk. Íme 5 ilyen konfliktuskezelési stílus, amely segíthet a hatékony módszer megtalálásában.

1. Együttműködő stílus

Ez magában foglalja a konfliktusban résztvevő valamennyi fél számára a megfelelő megoldás megtalálását, azaz mindenki elégedett lesz a megoldással. Ahelyett tehát, hogy arany középutat keresnénk, ahol senki sem elégedett a döntéssel, ez a stílus arra törekszik, hogy mindenki számára nyertes helyzet alakulhasson ki.

Ez különösen akkor hasznos, amikor több különféle szempontot kell mérlegelni vagy amikor a tét egy nagy volumenű eredmény elérése. A valós éleben az együttműködő megközelítés célja, hogy a konfliktus úgy rendezzük, hogy mindkét fél profitáljon anélkül, hogy bármit is fel kellene adniuk. Bár ezen megoldások kiválasztása nehéz lehet, pozitív eredményeket hozhatnak, ha ismered ezt a módszert.

2. Versengő stílus

Amikor ezt a módszert alkalmazod, akkor csak a saját szemeden keresztül látod a dolgokat és nem vagy hajlandó figyelembe venni mások véleményét, nézeteit. Ez azt jelenti, hogy nem is hallgatsz rájuk, egyszerűen csak a saját ötletedet, megoldásod, véleményed tolod tovább egészen addig, amíg azokat el nem fogadják. Ez a stílus akkor lehet jó választás, ha veszélyben vannak a jogaid vagy ha gyors döntést kell hozni.

Például, ha egy ügyfél belép a vállalkozásodba és észszerűtlen, fenyegető stílust alkalmaz, akkor sokkal jobb ötlet állást foglalnod és erősnek maradnod, minthogy engedj az ilyesfajta viselkedésnek.

3. Kompromisszumos stílus

Valószínűleg ezt ismerjük a legtöbben. Egy kompromisszumos stílus nem biztos, hogy mindenkinek megtudja adni azt, amit szeretne, de jó módszer egy középút megtalálására, amelyben mindenki - legalább részben - elégedett. Mindez akkor hasznos igazán, ha meg kell próbálnod mindenkit boldoggá tenned vagy ha a megoldás elérése fontosabb, mint a tényleges megoldás.

Erre látunk általában példát, ha visszaviszünk egy ruhát az üzletbe. Lehet,hogy nem fogjuk visszakapni a pénzünket, de kapunk például egy ajándékkártyát, amely segítségével később levásárolhatjuk a visszaadott ruhánk árát. Így a vásárló érzi, hogy gondoskodtak róla, még ha nem is készpénzben kapta vissza a ruha értékét.

4. Megegyező stílus

Itt mások igényei kerülnek előtérbe a sajátodnál. Néha úgy érezhetjük, hogy a legjobb, ha megtartjuk a békét még akkor is, ha ezzel engedményeket is kell tennünk.

Például, ha egy ügyfeledet próbálod megnyugtatni, aki elégedetlen volt a munkáddal vagy a termékeddel. Időnként előfordulhat, hogy jobb megegyezésre jutni és engedni neki, hiszen így hosszú távon továbbra is az ügyfeled marad majd. Ha a hosszútávú előnyök meghaladják a rövidtávú veszteséget, akkor ideális ezt a konfliktuskezelési stílust választani.

5. Az elkerülő stílus

Az utolsó stílus az elkerülés, ahol a konfliktus egyes aspektusait figyelmen kívül hagyjuk annak reményében, hogy másképp is meglehet oldani a dolgokat. Bár ez nem fog mindig működni, bizonyos esetekben jó választás lehet.

Például, amikor egy boldogtalan ügyfeled azt mondja, hogy a terméked nem működik megfelelően. Te nyilván tisztában vagy vele, hogy ez nem igaz. Elkerülve további konfliktusokat, nem feltétlen az a legjobb megoldás, ha azt mondod, hogy téved. Ehelyett felajánlhatod, hogy tesztelje a termékedet, így képesek lesztek rövidre zárni a vitát, anélkül, hogy óriási harcokba folynátok bele. Ez jó módszer a béke fenntartása és a feszültségek elkerülése érdekében.

Azért is jó ismerni a fenti konfliktuskezelési stílusokat, mert így képes leszel kiválasztani az adott helyzethez legjobban alkalmazható módszert és nagyobb eséllyel fogsz tudni pontot tenni egy-egy vita végére. Érdemes tehát megismerkedni ezekkel. Szánj rá időt és fontold meg a konfliktuskezelési módszereket és azt, hogy te hogyan javíthatod a saját stratégiáidat.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeadvisor.hu/api/trackback/id/tr8415600340

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása