8 tipp a gyermek iskolakezdési rutinjának visszaállításához

2022. augusztus 22. 07:30 - Life Advisor

iskolakezdesi_rutin.jpgA nyári szünet rövidesen a végéhez ér. Amellett, hogy hamarosan a gyerkőcök megkapják az új tankönyveket, el kell kezdeni beszerezni a sulikezdési termékeket, írószereket, füzeteket, táskát, ruhát, cipőt és minden egyéb kiegészítőt, a szülőknek is óriási kihívás egy-egy iskolakezdés. Mi az, amiről viszont gyakran elfeledkezünk a nagy káoszban? A gyermek iskolakezdési és alvási rutinja.

A nyári szünet után félelmetesnek tűnhet, hogy a gyerekek visszatérjenek a rutinjukhoz. Egy ideális világban minden gyermek az év minden napján ugyanakkor aludna el és ébredne fel. De a való életben ez nem így működik.

A helyzet az, hogy a szünetek során a későn fekvés és a sokáig alvás szokássá válik. Kétségtelen, hogy a gyerekeknek is elegendő alvásra van szükségük ahhoz, hogy egészségesek legyenek. A nyári vakáció során persze belefér, hogy éjszaka a szokásosnál tovább fennmaradjanak és reggel hosszabb ideig aludhassanak, de mindez már nem fog beleférni, ha visszatér az iskolai lét a mindennapokba.

Mennyi alvás ideális egy gyermek számára?

Az 5-12 éves korcsoportba tartozók esetében legalább 10-11 óráról beszélhetünk, tizenévesek esetében pedig 9 óráról. 

Nevetsz? Mosolyogsz? Fogod a fejed? Érthető, mert ironikus módon a gyerekek épp az ellenkezőjét teszik.  

Amikor a gyermeked nem alszik eleget...

Vannak tanulmányok, amelyek bizonyítják, hogy az alváshiány hatással van a fizikai és mentális egészségre, negatív módon. Ha nem alszunk eleget, az fokozott szorongást, depressziót és fáradtságot okoz. Ez pedig gyerekek esetén a teljesítményükben is megmutatkozik majd. 

Tehát mit tehetsz azért, hogy a gyermeked iskolakezdési alvási/ébredési ütemterve visszatérjen a helyes útra? 

Íme néhány tipp, amely bár munkát és erőfeszítést igényel, nagyon is megéri.

1. Magyarázd el, miért fontos az alvás

Ahelyett, hogy csak lefektetnéd a szabályokat, magyarázd el a mögöttes "miértet". Mondd el a gyermekednek, hogy miért elengedhetetlen az elegendő alvás a jó egészséghez és ahhoz, hogy jól teljesítsen az iskolában, sportban stb. 

2. Kezdd el korán

2-3 héttel az iskolakezdés előtt már érdemes belevágni. Kezdd el biztatni a gyermeked, hogy minden nap kicsivel korábban feküdjön le. Kezdjétek mondjuk 15 perccel és fokozatosan haladjatok amíg el nem éritek a célt, például az este 9 órát. Nem lesz könnyű, de megtudjátok csinálni. Ezenkívül pedig gondoskodj róla, hogy felébreszd reggel a gyermeked a szükséges időben. 

Ne várj az utolsó pillanatig és ne szeptember 1-jén próbáld őt visszaszoktatni az iskolai rutinhoz!

3. "Kütyümentesség" alvás előtt

Ezt egyébként mi felnőttek is alkalmazhatjuk. Lefekvés előtt 1 órával már ne nézzen a gyermeked tévét, ne telefonozzon, ne számítógépezzen, ne Xbox-ozzon stb. 

4. Győződj meg arról, hogy az ágyat csak alvásra használjátok

Megeshet például, hogy a gyermeked szeret az ágyban olvasni lefekvés előtt. Ilyenkor viszont fennáll az esélye, hogy a lefekvési idő túlcsúszik. Tehát gondoskodj arról, hogy mondjuk egy kényelmes székben ülve olvashasson lefekvés előtt 10-15 percet, mielőtt ágyba bújna. Az ágy tényleg legyen csak az alvásé.

5. Teremtsd meg a hangulatot

Lehetőleg ne tartsatok semmilyen zavaró dolgot a szobában. Derítsd ki, hogy a gyermeked számára, hogyan tudnád megteremteni az ideális hangulatot az alváshoz. Vannak, akik számára egy kis lámpa elengedhetetlen az alvás során, míg más gyerekek szívesen alszanak el halk zenére. 

6. Légy határozott

Ha van valami, amiben a gyerekek szakértők, az a tárgyalás. Egy olvadó pillantás, amelyet egy meleg és szeretetteli ölelés követ, a legtöbb szülő szívét azonnal ellágyítja. Ezért fontos, hogy szabályokat állítsunk fel, a szabályokat és a miérteket elmagyarázzuk a gyermekünknek és győződjünk meg arról, hogy megértette ezeket a dolgokat. Az esti lefekvés pontosan ilyen szabály. Nincsenek kompromisszumok. 

7. Mutass példát

Ez a legnehezebb rész. Mindig csábító lehet, hogy fent maradj, miután a gyerekek ágyban vannak, hogy utolérd magad a munkában vagy elolvass egy könyvet stb. De az igazság az, hogy a felnőtteknek legalább annyira szükségük van elegendő alvásra, mint a gyerekeknek. Ezért javaslom, hogy neked is legyen saját alvási ütemterved. Ez nemcsak egészségesen tart, de megkönnyíti a gyermeked iskolakezdési rutinjának visszaszerzését is. 

8. Készítsetek átfogó rutint is

Ez fontos. A gyerekeddel együtt készítsetek egy menetrendet, amely az előző esti és a másnap reggeli teendőket rendszerezi. Például, előző este bepakoljátok az iskolatáskát, előkészítitek a másnapi ruhákat, megkönnyítve ezzel az iskolába való készülődést. 

Megeshet, hogy egy-két dolog kimarad, amit legjobban úgy oldhattok meg, hogy ezt a felépített menetrendet a gyerkőcöd szekrényéra ragasztod az otthoni feladatival együtt. 

Ezenkívül fontos, hogy értékeld a gyermeked, amikor tesz valamit anélkül, hogy azt mondanod kellett volna. Például, amikor magától felébredt reggel, elkészítette a reggelijét és meg is ette, összerakta a táskáját, felhúzta a cipőjét és így tovább. A pozitív megerősítés sokat segít.

Bónusz tipp

Tanítsd meg a gyermekednek, hogyan kell beállítani az ébresztőt. A fiatalok szeretnek babrálni az órával és nagyon fontosnak érzik magukat, amikor beállítják az ébresztőt. Bármennyire is szeretnéd te felébreszteni reggelente a gyermeked, az iskolai napokon még ezer más dolgod van valószínűleg. Szóval szerezzetek be egy ébresztőórát, amit a gyermeked elhelyezhet az éjjeliszekrényen. Sok ügyfelemtől hallottam már, hogy ez a tipp annyira bejött, hogy a gyermekük már az ébresztő megszólalása előtt felébredt csak azért, hogy hallja a csengést. 

Még egy dolog: légy kedves. A szeretet és a logika mindig működik a szülői munkában. Persze határozottnak kell lenned, de ez könnyebb lesz, ha közben szeretsz is.

KÖVESS MINKET A FACEBOOKON! 

Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon!

süti beállítások módosítása