Böngészted már úgy a Facebookot vagy az Instagramot, hogy azon tűnődtél, miért látszik úgy, hogy mindenkinek fantasztikus élete van? Az emberek mindig boldogok, mindig valami érdekeset csinálnak, te pedig azon gondolkodsz, hogy "Miért ilyen béna és unalmas az életem?". Erről igazából szó sincs. Nem arról van szó, hogy az életed béna és unalmas és arról sem, hogy mindenki máshoz képes nyomorult vagy. Az emberek ugyanis a közösségi médiában hamis életet élnek. És, hogy miért? Nos, a 10 legfontosabb okot szedtük össze, ennek megértése érdekében.
1. Az emberek egyedi képet alakíthatnak ki magukról
A közösségi média szépsége abban rejlik, hogy olyan képet vagyunk képesek kialakítani magunkról, amire mindig is vágytunk. Megszépíthetjük az életben zajló nagyszerű dolgokat, miközben figyelmen kívül hagyjuk a nem túl lényeges eseményeket.
Olyan fényképeket posztolhatunk, ahol remekül nézünk ki, gyönyörűek vagyunk és eltávolíthatjuk magunkat olyan fotókról, amelyek nem túl szépek számunkra. Mindezt azért, mert a közösségi média teljes ellenőrzést biztosít számunkra azzal kapcsolatban, hogy mit akarunk megmutatni a világnak.
Van olyan, aki megmutatja, ha valami rossz vagy nyomorúságos dolog történt vele? Természetesen nem.
Ezért a közösségi médiában az emberek a kiemelkedő pillanatokról tudósítanak, nem pedig arról, hogy valójában mi történik az életükben. Ezért is van, hogy teljesen értelmetlen összehasonlítani valakinek a valódi életét azzal, amit a közösségi felületeken mutat magáról.
2. A közösségi média nem a normákról szól
Mindenki népszerű akar lenni vagy legalábbis arra törekszik, hogy mások elfogadják. Az emberek társas lények és evolúciós szempontból mindig fontos volt számunkra, hogy ne lógjunk ki egy bizonyos csoportból. De ez általában kis törzsről vagy csoportól szólt.
Soha nem volt normális, hogy az emberek több ezer vagy millió ember jóváhagyását kérjék, de pontosan ez történik a közösségi médiával. Bár normális, ha véleményt kérsz a saját kis csoportodtól vagy a családodtól, nem normális, ha tömegektől kérsz jóváhagyást, megerősítést vagy éppen véleményt.
Amikor olyan történeteket hallunk, hogy az emberek az életüket is képesek kockáztatni egy tökéletes Instagram posztért, a dolgok nagyon bizarrá válnak. Az emberek megszállottjai lettek annak, hogy megfeleljenek emberek/idegenek millióinak és ez azt eredményezte, hogy hamis személyiségek alakultak ki.
Elképesztő, hogy mi mindannyian az Instagramon és a Facebookon ott vagyunk. "Mi" alatt a felnőtteket értem. Felnőttek vagyunk, igaz? De érzelmileg a hétévesek kultúrája vagyunk. Megtörtént már veled, hogy csak azért frissítetted az állapotod, mert egy dologra vágytál, mégpedig, hogy minél többen reagáljanak rá és elismerjék azt?
3. A materialista emberek hajlamosak a közösségi média használatára
Nem tűnik úgy neked, hogy a felületesebb és materialista emberek használják inkább a közösségi médiát?
Olyan emberekről beszélek, akiket jobban érdekel a pénz, a vagyon és a státuszszimbólumok, mint az integritás, a hitelesség és minden, ami valódi. De ha jobban belegondolsz, nem véletlen, hogy éppen a materialista emberek azok, akik percenként ellenőrzik a telefonjukat, hogy lássák, tetszett-e másoknak a legújabb bejegyzésük.
Ezek az emberek hajlamosak mások jóváhagyását kérni mindenhez, amire a legjobb módszer a közösségi média. Ezeknek az embereknek nincs valódi identitás- és célérzékük, csak népszerűek akarnak lenni és úgy mutatkoznak be, hogy az anyagi javaikat osztják meg a közösségi médiában.
A közösségi média pedig éppen azért tűnik hamisnak, mert a materialista emberek hajlamosak uralni azt, amit látunk.
Forradalmi ígéretei ellenére a Facebook mindennapi életünket olyan esküvővé változtathatja, amelyről mindannyian hallattunk : olyan, ahol a menyasszony a legszebb barátait választja koszorúslányak, nem a legjobb barátait. Népszerűségi versenynek tűnhet, ahol a lájkolás a fontos, a legjobbnak lenni az egyetlen tiszteletre méltó lehetőség, partnereink kinézete fontosabb, mint a viselkedésük, házasságkötési verseny folyik és mindannyiunknak okosnak kell lennünk.
4. Az emberek hamis képnek próbálnak megfelelni
Ezért hibáztathatjuk a közösségi médiát is és általában a médiát. Több online médiát fogyasztunk, mint valaha és folyamatosan sztereotípiákat látunk a médiában.
Az emberek elkerülhetetlenül azt gondolják, hogy ezek a személyek a minták, kapcsolódnak egymáshoz és megpróbálnak megfelelni ennek a sztereotípiának. Átveszik egy bizonyos típusú ember modorát, stílusát, hiedelmeit, akik lenni szeretnének, csak közben nem veszik észre, hogy ez valójában nem illik hozzájuk.
Ez persze a való életben is így van. A különbség az, hogy könnyebb észrevenni, ha a való életben hamisnak látszunk, de sokkal könnyebb hamis életet játszani a közösségi médiában. A cél azonban mindkét esetben ugyanaz : olyan sztereotípiával élni, amelyet a média az agyukba fúrt.
5. A közösségi médiában lézerrel céloznak, ha hirdetésekről van szó
A közösségi médiában több hirdetés van, mint valaha. Így keresnek pénzt ezek a platformok. Mit akarnak ezek a hirdetések? Fogyasztókat.
A hamis emberek gyakran a magas szintű szociális tervezés és marketing termékei, amelyek szinte demográfiai típusokká tették őket, anélkül, hogy észrevették volna. A reklám annyira fejletté vált a közösségi médiában, hogy szó szerint meghatározhatja a kívánt vásárlót.
Amikor beleesel abba a típusba, amelyet egy marketing agy teremtett, hogy a tárgyalóasztal végén legyél, végül elveszíted önmagad egy részét. Anélkül, hogy bizonyos esetekben észrevennéd, elkezded megváltoztatni az érdeklődési köröd, a furcsaságaid, hiedelmeid és álmaid egy részét, hogy illeszkedj ahhoz, amiről azt gondolod, hogy "ez kell neked, ilyennek kell lenned".
6. Híressé tudsz válni a közösségi médiában
A hírnév erős gyógyszer. Mindenki híres akar lenni (legalábbis a közösségi médiában úgy tűnik). És a baj az, hogy a közösségi média törvényes módja lett annak, hogy valaki híressé váljon. Ha hírnevet, befolyást vagy társadalmi népszerűséget szeretnél elérni, akkor az sokféleképpen menni is fog.
Az egyik oka annak,, hogy a közösségi médiában manapság sok ember hamisnak tűnik az, hogy a hírességek megszállott kultúrája figyelemfelkeltővé változtatta őket, nem értékelve az életet vagy más embereket. Gyakorlatilag elengednék a családjukat is, ha létrehozhatnának egy posztot, amely "vírusként" terjed.
"Megérdemlem az X-t, megérdemlem az Y-t." Ezek a hírességet kereső emberek szavai. És ezek az emberek azok, akik a legtöbb benyomást szerzik a közösségi média platformokon. Nem csoda, hogy az egész teljesen hamisnak tűnik.
7. Hiányzik az együttérzés
Mindenki idegen az interneten. Nincsenek valódi személyes kapcsolatok. Amikor pedig nem tudsz valakivel négyszemközt beszélgetni, hajlamos vagy elveszíteni az együttérzésed.
Ez az oka annak, hogy az emberek durvák lehetnek a közösségi médiában. Nem igazán törődnek senkivel. Nincs hitelesség, empátia, együttérzés, tudod, azok a valódi érzelmek, amelyek emberré tesznek minket.
8. A legtöbb ember nem él izgalmas életet
Az élet sokak számára unalmas. Iskolába járunk, reggel 8-tól 5-ig dolgozunk, családot alapítunk stb, mégis sokan úgy gondolják, hogy nem élnek izgalmas életet.
És mivel úgy látják, hogy a saját életük nem izgalmas, hogy jobban érezzék magukat, úgy döntenek, hogy mindenkit becsapnak egy "csodálatos" és "szórakoztató" élettel a közösségi médiában.
Mi lehet jobb módja annak, hogy lenyűgözd a 20 évvel ezelőtti barátaid, mintha úgy teszel, mintha gazdag lennél és berobbantál volna a közösségi médiába?
A közösségi médiában könnyű életet hamisítani és a legtöbb ember ezt azért csinálja, hogy lenyűgözze azokat az embereket, akiket évek óta nem látott.
9. Nem kapunk jutalmat, ha megosztjuk a sebezhető oldalunkat
Valójában tényleg nem kapsz jutalmat, ha azt osztod meg, hogy milyen nehéz az életed. A közösségi média veszélyes hely, ha túl sok dolgot osztasz meg magadról, mert az emberek az interneten gonoszok. Nem négyszemközt beszélnek veled, így úgy érzik, hogy simán ítélkezhetnek, mindenféle következmény nélkül.
Ha pedig megosztod, hogy mennyire nyomorult a való életed, az lehet, hogy a jövőbeli munkáltatóktól is megfoszt, mivel manapság úgy tűnik, hogy a közösségi média profilok böngészése része lett a kiválasztási folyamatoknak is.
10. Mindannyian összehasonlítjuk magunkat másokkal
Szinte az emberi természet része, hogy másokhoz hasonlítjuk magunkat. Mindannyian csináljuk. A közösségi média pedig tökéletes hely, versenytársaink felülmúlására. Csak hamis posztokat és hamis képeket kell feltöltenünk, hogy sikeresek legyünk.
Ezt azért tesszük, hogy jobban érezzük magunkat. Ha olyan életet élünk, amelyek mások irigyelnek, akkor nagyon jó munkát végzünk az életünkben, igaz?
A legtöbb ember éppen ezért gondolja, hogy, ha meg akarom mutatni, hogy az álmaim életét élem, akkor miért nem osztom meg azt a fotót, amelyet fél éve hihetetlenül boldogan készítettem az Eiffel-torony előtt?
Ez mind hamis és nem jelent semmit, mégis sokan komolyan vesszük a közössédi médiát. Valójában ez csak kis dopamin lökést ad nekünk, ha sok lájkot kapunk a fotónkra, de ez a kis lendület újra és újra kelleni fog majd.
KÖVESS MINKET A FACEBOOKON!Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon! |