A burnout valós állapot. Íme 5 tipp a kezelésére!

2021. május 21. 11:40 - Life Advisor

burnout_tippek_korona.jpgNemrég egy apró "kutatást" végeztem az ismerőseim körében és megkérdeztem, hogy hogy vannak? Nem a standard és udvariasságot tükröző kérdést tettem fel, hanem arra voltam kíváncsi, hogy ténylegesen hogy vannak. Bár reméltem, hogy új dolgokat, lehetőségeket találtak a világjárvány közepette, meglepett, hogy mentálisan és érzelmileg néhányan pontosan ott voltak, ahol egy évvel ezelőtt, sőt voltak olyanok, akik még annál is rosszabb helyzetbe kerültek. Az egyik ismerősöm konkrétan így fogalmazott : "Még mindig teljesen kimerült vagyok, már bő 1 éve. Aggódom...minden miatt és nem érzem biztonságban magam a munkámat illetően sem."

Az említett ismerősöm vezető beosztásban dolgozik, aki többszörös elbocsátásokat élt át. Férjét a járvány kezdetén elbocsátották, gyerekei a virtuális tanulás környezetében szenvedtek. Története sajnos nem egyedülálló ebben a koronavírusos világban és az stressz sem, amit e folyamat során szerezett.

Az allosztatikus terhelés a pandémiás létünk leírására szolgál. Röviden : ez az az ár, amelyet testünk fizet azért, hogy hosszabb ideig magas stressz alatt áll. Ezt a stresszt pedig súlyosbíthatják a sikertelen kimenetelekkel kapcsolatos következetes negatív érzések és gondolatok. Ugyanúgy, mint a burnout esetében és mindez hosszú távon kihatással lehet általános egészségi állapotunkra.

A kiégés jele közé tartozhat a feledékenység, a motiválatlanság, a fókuszálás nehézsége, a teljes érdektelenség olyan dolgok iránt, amelyek korábban érdekeltek minket valamint, az ismerősömhöz is hasonló teljes kimerültség. Pedig a kiégési szinteknek nem kell engednünk. Vannak ugyanis olyan cselekedetek, tippek, amelyekkel egy jobb helyre vezethetjük saját magunkat, hogy a mindennapi létünk fokozódhasson és jobban jelen lehessünk a saját életünkben. Ezekből a lehetőségekből szeretnék most 5 tippet bemutatni nektek.

1. Ne bagatelizáld el a dolgokat

Sokan nehezn ismerjük be, amikor a dolgok nem teljesen rendben zajlanak. Különösen a nagy teljesítési vággyal rendelkezők látják gyógymódként a kemény munkát annak érdekében, hogy a durva tapasztalatokon túljussanak. Csakhogy ez nem fog bekövetkezni. Ha a kiégés jeleit tapasztalod, szembe kell nézned vele. Fogadd el, hogy rendben van, hogy nincs minden rendben.

2. Meg kell tanulnod nemet mondani

Amikor kiégést tapasztalunk, időre van szükségünk. Ennek pedig az egyik módja, hogy elkezdjük kimondani a "nem" szót és megtaláljuk azt a helyet, amelyre szükségünk van ahhoz, hogy visszatérjünk a középpontba. Annak érdekében, hogy ez segítsen neked, kezdd azzal, hogy tisztázod a prioritásokat és azokat a tevékenységeket, amelyeket el kell végezned. Ezeken kívül minden másra mondj nemet. A "nem" nem azt jelenti, hogy soha; gyakran arról van szó, hogy csak most nem. A "nem" segítségével szabályozhatod az utadba kerülő lehetőségek és kérések mennyiségét, így megtalálhatod a regenerálódásodhoz szükséges időt.

3. Digitális detox

Mindannyian hallottunk már a rettegett kék fényről és annak hatásáról az alvásunk minőségére, nem beszélve az időről, amelyet másokkal próbálunk tölteni. A technológia nagyszerű adminisztrációs eszköz lehet, viszont túl sok és ez további stresszforrást jelenthet, mivel túl gyakran emlékeztet minket arra, ha valami nem történik meg. Amikor leválunk a technológiáról, újra kapcsolatba léphetünk önmagunkkal. A jelen helyzetünk tökéletes alkalom arra, hogy helyreállítsuk a kapcsolatunkat a technológiával és megteremtsük a határokat.

4. Sétálj!

Soha nem mondanál le te sem egy fontos találkozót vagy megbeszélést, ami szerepel a naptáradban, sőt a legnagyobb erőfeszítéssel tiszteletben tartjuk ezeket. Vedd ezt a szellemet és alkalmazd magadon! Ütemezz be rendszeres testmozgást, sétát a hét során és ne pakolgasd ezeket az időpontokat. Kezeld magad kiemelt fontosságúként. A séta egyébként sok - a mentális egészségünkre is előnyös - pozitív tulajdonsággal jár. Megnyugtatja az elménket és segít létrehozni egy olyan szükséges perspektívát, amely emlékeztet minket arra, ami jelenleg a legfontosabb az életünkben.

5. Írj!

Kezdd el behozni a naplóírást a mindennapokba. Amikor felébredsz, még mielőtt bármit csinálnál, írd le az aznapi szándékaid. Így felállítasz egy napirendet, nem az emailjeid vagy a közösségi média alapján. Az életed szándékos vezetésével emlékezteted magad a számodra értékes dolgokra. Ezután a nap végén gyakorold a hálát és írj le 5 olyan dolgot, amelyekért a nap folyaman a leginkább hálás vagy. Egyszerű gyakorlatok ezek, amelyek lehetővé teszik, hogy a jóra koncentrálj és azokra a lehetőségekre, amelyek segítenek eljutni egy olyan helyre, ahol kipihenten és feltöltődve érezheted magad.

Igazi, gyors megoldás nem létezik a burnoutra. Bár ez az öt tipp megfelelő pályára állíthat téged, lehetőséged kell, hogy legyen például a munkáltatóddal beszélni, hogy újratárgyaljátok a munka mennyiség elosztását és/vagy hogy beszélj például egy tanácsadóval, hogy további támogatást kapj.

A körülöttünk lévő világot nem tudjuk irányítani, de mindig ellenőrizhetjük azt a választ, amit adunk a világban történő dolgokra. Ha arra összpontosítasz, amit ellenőrizni tudsz, jobb helyen találod magad, a csapatod és a családod is jobb jövő elé nézhet.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lifeadvisor.hu/api/trackback/id/tr2116567736

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása