Life Advisor

A pozitivitás & motiváció forrása!

7 dolog, amit már most megtehetsz a burnout ellen

2020. január 19. 12:25 - Life Advisor

burnout_vallakozo.jpgValamikor 2019 közepén az Egészségügyi Világszervezet (WHO) betegségnek nyilvánította a kiégést, azaz a burnoutot. Krónikus munkahelyi stressz, végtelen teendők, állandó fáradtságérzet. A vállalkozók, akik azon dolgoznak, hogy valamilyen dolgot felépítsenek vagy terjesszenek a semmiből nagyon is jól ismerik ezeket az érzéseket. A szervezet növekedésével egyre növekszik a meghozandó döntések és irányítandó csapatok száma. Ettől kezdve csak növekszik a munkaterhelés és ez soha nem szűnik meg. Vállalkozók esetében mindezt nehezebb leküzdeni, mivel kizárólag te magad vagy felelős a szervezet és a stratégiád működéséért.

Mindezek során bizony könnyű megfeledkezni az egészségünkről. A túlzott munkatempó és a szorongás ártalmas szintre növekedhet. Mindannyiunk számára fontos azonban az egészséges szokások kialakítása a kiégés megelőzése érdekében. Nézzünk 7 dolgot, amelyet most azonnal megtehetsz a burnout elkerülése érdekében.

1. Védd meg a rutinod és az időd

Ha az időt a lehető legjobban akarod használni és egészséges határokat akarsz kialakítani a munkád és a magánéleted között rendkívül fontos, hogy megvédd a rutinod és az időd. Ha van rutin a mindennapokban, akkor a fele már meg is van. Hogyhogy? Gondolj bele, hogy a vállalkozás vezetése során rengeteg bizonytalansággal szembesülsz. Ha még a rutinod is kiszámíthatatlan, akkor valószínűleg elfogsz veszni az életedben.

Kezd a napod azzal, hogy megnézed a prioritási listád és azzal a feladattal kezdesz, amely megköveteli a nagymértékű kreativitást. Ha a napod monoton dolgokkal kezded, mint az emailek megválaszolása, akkor a napod legjobb óráit vesztegeted el.

A reggeli órákban kell felállítanod a napi ütemterved, de a legjobb, ha mindezzel már előző este elkészülsz. Továbbá figyelj az érzéseidre és arra, hogy mikor van szükséged szünetre és ami talán ennél is fontosabb, hogy ne csak érezd a szünet fontosságát, hanem tényleg tarts is szüntet.

2. Keresd meg a stressz kiváltó okait

A kiégés legszembetűnőbb tünete a stressz. Noha a pozitív stressz bizonyos szinten arra szolgál, hogy ösztönözzön téged a feladataid elvégzésére, a hosszabb ideig tartó és túlzott stressz kimerültséghez vezethet. Fontos, hogy azonosítsd a kiváltó okokat és tevékenységeket, amelyek súlyosbítják a stresszt és a szorongást az életedben. Ha vannak olyan esetek vagy például találkozók, amelyek pánikot, stressz okoznak, akkor dolgozz azon, hogy ezen helyzetek alatt megszüntesd a stressz okát.

3. Meditálj és tartsd karban az elméd

A meditációra fordított idő óriási előnyökkel jár, ugyanis képesek enyhíteni a stresszt. A meditáció és a jóga továbbá erősíti az immunrendszerünket és az idegrendszerünket is. Szánj tehát időt a meditációra és az elméd felfrissítésére, karbantartására.

4. Légy offline

Szükséges, hogy a világ zajaiból kiszakadj. Erre a legmegfelelőbb dolog, ha kikapcsolod a mobilod, a tévét, a laptopod és megpróbálsz teljes csendet és nyugalmat teremteni magad körül. Amikor csak időd engedi tarts szünetet és engedd meg az elmédnek, hogy pihenhessen.

5. Építs fel egy nagyszerű csapatot

Ezt könnyebb mondani, mint megtenni, de ha összeállítasz egy olyan csapatot, akkor számíthatsz rájuk, hogy a részt vesznek a döntéshozatalokat megkövetelő felelősségvállalásban. Konkrét részlegekre tudsz összpontosítani, delegálhatod a munkát így okosabban fogsz tudni dolgozni. Mindez pedig a vállalkozásod sikereit szolgálja.

6. Figyelj magadra

Vállalkozóként keményen küzdünk, hogy elindítsunk egy projektet teljesen a nulláról. Eközben ugyanakkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni saját magunkról. Az én idő rendkívül fontos és kötelezően ott kell, hogy legyen az életedben. Meditálj, menj el edzeni, olvass el egy könyvet bármi, ami téged feltölt és csak rólad szól. Ezzel leszel képes megteremteni a munka-magánélet egyensúlyát.

7. Önkénteskedj

Amikor arról beszélek, hogy milyen jól érezheted magad akkor, amikor másoknak adsz, akkor ez bizony nem túlzás. De hogyan segít az önkénteskedés a kiégés elkerülésében? Ugyanaz az elv működik, amikor pénz helyet időt adsz és úgy döntesz, hogy kapcsolatba lépsz a való világgal. Például, ha önkéntesnek jelentkezel egy kutyamenhelyre, akkor a kutyákkal léphetsz kapcsolatba és ezek a tapasztalatok segíthetnek a perspektíváid felállításában. De mentorálhatsz fiatalokat, segíthetsz hátrányos helyzetű gyerekeknek, időt tölthetsz idősekkel is stb. Az önkénteskedés valójában a legjobb módszer a feltétel nélküli boldogság megszerezéséhez.

A kiégés összességében könnyen elkerülhető, ha tudjuk, hogyan húzzuk meg a határokat. Ennek ellenére nehéz legyőzni a vállalkozói szellem szenvedélyét. Ügyelj arra, hogy megtaláld az egyensúlyt.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!