Ne panaszkodj olyan dolgok miatt, amin nem tudsz változtatni. Könnyebb mondani, mint megtenni, igaz? A panaszkodás annyira természetes számunkra, hogy észre sem vesszük, amikor csináljuk. Találkozunk egy barátunkkal és panaszkodunk az időjárásra. Valahogy minden esetben késztetést érzünk arra, hogy kifejezzük nem tetszésünket. A panaszkodás viszont hosszú távon mentális, érzelmi és fizikai hatásokat produkál majd. Ez egyszerűen nem éri meg. Továbbá valljuk be : a panaszkodás ritkán old meg bármit is. De hogyan lehet felhagyni ezzel a szokással? Meg kell értenünk a mélyebb, automatikus érzéseinket, amelyek a tudatalattinkban rejtőznek. Ekko pedig meg kell változtatni a gondolatainkat pozitívvá, miközben megértjük, hogy ehhez bizony idő és elkötelezettség szükséges. Készen állsz?
1. Értsd meg, hogy miért érzed azt, hogy panaszkodnod kell
A panasz egy megküzdési mechanizmus. Ahhoz, hogy ettől megszabadulj, meg kell nézned, hogy mikor és miért jelenik meg. Egy túlhajszolt alkalmazott panaszkodhat a nagy stresszre. Egy diák panaszkodhat, mert nem tudja, hogyan oldja meg a problémáit. Vannak akik azért panaszkodnak, mert ilyen családban és környezetben nőttek fel és a panaszkodás a személyiségük részévé vált. Legközelebb, amikor panaszkodsz, tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket :
- Mit érzek most?
- Van értelme a panasznak?
- Mit tehetek annak érdekében, hogy megoldjam ezt a helyzetet?
- Van valaki, aki támogathat ebben?
- Visszatérő panaszkodásról van szó vagy egyszeri eset?
Légy óvatos, miközben a kérdésekre válaszolsz. Ez nem az ítélkezés vagy a negatív önbeszéd ideje. Miután beazonosítottad a megküzdési mechanizmus forrását, elkezdheted visszavonni az automatikus reakciót - ebben az esetben a panaszkodást - és megtanulhatsz helyesen és egyértelműen reagálni.
2. Adj teret az érzéseid egészséges megfogalmazására
A közhiedelemmel ellentétben, ha megszabadítod magad a panaszkodó hozzáállástól az nem jelenti azt, hogy mostantól csak pozitívan gondolkodsz és viselkedsz. Ahhoz, hogy ez így legyen idő és türelem kell. Ha túl sokat akarsz, rövid időn belül, akkor valószínűleg csalódott leszel és nagyobb eséllyel kezdesz el panaszkodni (megint).
Ahelyett, hogy a pillanat hevében panaszkodnál, teremts meg a körülményeket ahhoz, hogy kiszellőztesd a fejed, miután a negatív érzelmek elmúltak.
3. Értsd meg, hogy mivel jár a panaszkodás
A panaszkodás talán legfontosabb szempontja annak megértése, hogy kinek fáj a legjobban : neked. Lehet, hogy panaszkodva jobban érzed magad abban a pillanatban, de ennek a negatív beszédnek súlyos következményei vannak. A tudomány bebizonyította, hogy a panaszkodás (panaszkodást hallgatni vagy panaszkodva beszélni) az agy stresszhormonjainak felszabadítását eredményezi. Idővel a stresszhormonok kardiovaszkuláris problémákat, gyomor és bélrendszeri gondokat okozhatnak.
Érzelmi szinten a panaszkodás miatt egyszerűen rosszabbul érzed magad. A panaszkodással nemcsak a problémákat nem leszünk képesek megoldani, de a negatív gondolatokban töltött időt is meghosszabbítja. Más szavakkal, a probléma megoldása nélkül megvonjuk magunktól a boldogságot. Bármely pillanatban dönthetsz úgy, hogy megváltoztatod a nézőpontodat.
4. Tégy úgy, mintha boldog lennél
Így van, nem kell boldognak érezned magad ahhoz, hogy kiváltsd a boldogság érzését. A tudomány bebizonyította, hogy a boldogság érzelmének - például mosoly vagy nevetés - utánzásával az érzelmi reakció valóban bekövetkezik. Sigal Barsade pszichológus egy tanulmányában a boldogságot "fertőzőnek" találta. Amikor egy pozitív ember belépett egy szobába, az egész csoport pozitivitása nőtt.
Amikor legközelebb úgy érzed, hogy panaszkodnod kell, bármennyire is furcsának hangzik, de kényszerítsd magadra a boldogságot. Mosolyogj és a legelső embernek, akit meglátsz, mondj valami pozitívat. Megvan? Akkor most figyeld meg, hogy érzed magad.
5. Panaszmentes kihívás
Sokak számára a kihívások nagyon motiválók. Kezdj bele egy kihívásba. Panaszkodás mentesen egy napig? Egy hétig? Egy hónapig? Kérd meg egy barátod vagy munkatársad, hogy csatlakozzon hozzád a nagyobb elszámoltathatóság érdekében.
Ne feledd, hogy a panaszkodás egy olyan szokás, amely akár évek óta is gyökerezhet benned, így ezt megváltoztatni bizony időbe telik majd. A legfontosabb, hogy felismerd a panaszt, azonosítsd a forrását és változtass rajta pozitív irányba. Ha mindennap gyakorolsz, jobbá válsz majd egyszer csak azon kapod magad, hogy te leszel az a pozitív személy a teremben, akinek a boldogsága "fertőzni" fog.
Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!
Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!