Történetet mesélj, ne előnyöket és berobban az üzleted!

2020. április 28. 10:01 - Life Advisor

storty_telling.jpg2009-ben egy illető 200 terméket vásárolt az Ebay-en 129 dollárért és 8000 dollárért eladta azokat. Hogyan ért el ekkora növekedést? Történettel. 200 írót bízott meg, hogy írjanak egy-egy történetet mindegyik tárgyról. Ez a kísérlet bebizonyította : a történetmesélés hatalma létezik. Hogyan lehet elérni, hogy valaki megvegyen egy olyan cipőt, amely a gyártási ár legalább négyszeresébe kerül? A vásárlást nem indokolja egy innovatív anyag, sem pedig speciális illeszkedés vagy rendkívüli kényelem. Mindannyian tudjuk az igazságot : a cipő egy cipő. De ha 40.000Ft-os cipőt viselsz, akkor a történet részévé válhatsz. 

Régebben egy aukción valaki 475.000 dollárért vásárolt egy Nike cipőt és nem valami észszerű előny miatt. Az ok az volt, hogy a vevő egy mitikus cipőtörténet részévé vált, ahol a cipőt a Nike társalapítója, Bill Bowerman készítette. Olyan, mintha a Mona Lisa festményt vennéd meg.

Miért nem hirdeti a GoPro a kamera kiváló műszaki tulajdonságait a kezdőlapjukon? Mondhatták volna, hogy a HyperSmooth 2.0 stabilizátor segítségével minden felvétel tűéles és rendkívül valódi lesz. Ehelyett viszont azt mondták, hogy a GoPro segít az embereknek, hogy összegyűjtsék és megosszák életük legfontosabb történéseit másokkal. Természetesen ezután jöttek az előnyök, de először egy történetet mesélnek.

Sok induló vállalkozó és üzlet végzetes hibát követ el. Az előnyök felsorolásával kezdik. Az eredmény? Egy olyan világban, ahol mindenki a figyelemért versenyez, az ilyen vállalkozások belefulladnak a zajba. Ha az emberek figyelmét szeretnéd megnyerni, akkor történettel kell kezdened. Nemcsak egy történetről van szó, hanem egy vonzó elbeszélésről, amely három összetevőből áll.

A neurokémiai "koktél", amire szükséged van egy jó történethez

Paul Zak kísérletet végzett, ahol két rövid videót mutatott be az embereknek :

  • szomorú történet egy apáról és fiáról, amely érdekes kezdéssel, csúcsponttal és lenyűgöző befejezéssel ért véget
  • egy személy, aki céltalanul járkál a videó alatt

Az első videót nézők agya két neurokémiai anyagot hozott létre : a kortizolt és az oxitocint. A második videó semmilyen módon nem gyakorolt hatást a közönség agyára.

Ezenkívül azonban van még egy összetevő, amely szükséges lesz a sikeres történet "koktéljához".

1. Dopamin

Paul Zak elmondta, hogy a mások segítségére való vágy motiválása érdekében a történeteknek először a figyelmet kell fenntartania azáltal, hogy a feszültséget gerjesztünk.

A dopamin felszabadítása motivál minket, segít összpontosítani és fenntartja az emlékezetünket. Ha szeretnél kitűnni a versenytársaid közül, akkor szükséged lesz erre a hormonra.

A történetmesélés során a dopamint feszültség létrehozásával állítják elő. Íme egy példa : "Asztán nehogy ezt másnak, mint Istennek valaha is megvajjad. Anyádat a sírba vinné." Alice Walker Bíborszín című remekműjének első mondata. Feszültségeket vet fel és kérdéseket kell megválaszolnia. Ily módon kiváltja a dopamin felszabadulását az agyban. Azonnal figyelni fogunk.

2. Oxitocin

Az empátia a cselekvésre ösztönző történet kulcsa. A márka történetében a hős mindig az ügyfél. Soha ne tedd a márkád vagy a terméked hőssé. Ez egy végzetes hiba, amelybe sok vállalkozás és termék belebukott már.

Ahhoz, hogy az ügyfél hőssé váljon, meg kell értened őt. Mi a vágya? Mi tartja őt ébren éjjel? Melyek a legnagyobb problémái és félelmei? Ha ismered a válaszokat, akkor elkészíthetsz egy empátiát felidéző történetet, amely megmutatja, hogy érted az ügyfeled és ezzel kiváltod az agyában az oxitocin hormont, hogy kialakuljon kettőtök között a bizalmi  kötelék.

3. Endorfin

Az utolsó helyen egy összetevő, amely megmagyarázza, hogy miért szeretjük a vígjátékokat és a szórakoztató műsorokat. Miért költenek az emberek több pénzt szórakozásra, mint tájékozódásra? Az endorfinok miatt, amelyek akkor szabadulnak fel az agyunkban, amikor a humor bekerül az életünkbe. Amikor a történetek megnevettetik a közönséget, nyugodtabbak és kreatívabbak lesznek. Erre pedig szükséged van a mindennapi élet stresszének és szorongásának leküzdéséhez.

Soha nem szabad alábecsülni a történetmesélés erejét. Egy lenyűgöző történet több, mint 6000%-kal növeli a termékek értékét. De ne felejtsd el, hogy a történetnek hitelesnek kell lennie. A történetmesélés a marketingben nem a manipulációról szól, mivel erre előbb vagy utóbb a közönséged rá fog jönni és teljesen ez teljesen tönkreteszi a céged. A történetmesélés hatalma azt jelenti, hogy egy kiváltságot élvezünk és egy olyan történetet mesélünk el, amely olyan értéket biztosít az ügyfelek számára, amelyből nélkülünk nem részesülhetnek.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!

komment
süti beállítások módosítása