Célok nélkül az ember sebezhető. Kivész belőlünk a vitalitás, eltűnik az az érzés, hogy sikeresek és hasznosak vagyunk, nem látjuk értelmét a mindennapoknak és az életünknek. Nagyon fontos tehát a céljaink meghatározása és hogy ezekkel tisztában legyünk az életünk során. Én is többször írtam már itt a blogon a célkitűzés fontosságáról, de a visszajelzéseitek alapján kevés szó esett arról, hogy hogyan is kell jól célt kitűzni? Íme a válaszok.
A boldog, célokkal teli élet nem veleszületett adottság, hanem egy állapot, ami folyamatosan változhat negatív és pozitív irányba is. Különbözőek vagyunk így bizony van, hogy a céltudatosság a jellemző ránk, van azonban hogy a céltalanság veszi át az uralmat az életünk felett.
Te melyik vagy? Céltudatos vagy inkább céltalan? Nézzük meg a jellemzőit, ami segít dönteni.
Céltalanság jellemez,ha :
- úgy érzed,hogy az életed unalmas, te pedig tehetetlen vagy
- nincs vagy kevés a motivációd
- csökken az életkedved
- sokszor merül fel benned,hogy ki vagy és mi a szereped a világban
- lelki problémáidat alkohollal vagy egyéb tudatmódosítókkal enyhíted
- nincsenek társas kapcsolataid
A céltudatos embernek pedig akkor mondhatod magad,ha :
- a napi feladatokat kihívásoknak tekinted
- egész pontosan tudod, mit akarsz kezdeni az életeddel
- tudatosan tervezed az életed
- meg is csinálod, amit elterveztél és hasznosnak érzed magad
- egészségtudatos a magatartásod : mozogsz, egészségesen táplálkozol, karbantartod a mentális egészséged
- vannak álmaid, amelyeket meg akarsz valósítani
- boldog és magabiztos vagy, nagy önbizalommal
Biztos vagyok benne, hogy a blogom olvasójaként ti inkább a céltudatos kategóriát erősítitek. Ezért is szeretném nektek bemutatni azt, hogy hogyan kell célokat felállítani.
SMART-MODELL
Létezik egy - George T.Doran amerikai tanácsadó nevéhez fűződő - úgynevezett SMART-modell.
A SMART angol szó, amely 5 kritériumot takar.
1. S, mint SPECIFIC, azaz elég konkrét-e a célunk?
A célok meghatározásánál a legfontosabb, hogy konkrétan fogalmazunk. Mit, mikor, hogyan, miért szeretnénk elérni?
Egyszerű példa, hogy az, hogy boldog akarok lenni, nem elég konkrét, viszont ha azt mondjuk, hogy 10 kilót szeretnénk fogyni, az már igen.
2. M, mint MEASURABLE, azaz mérhető-e a célunk?
Nem feltétlenül a számszerűsíthetőségre gondolok. Jelentheti valaminek az elérését vagy el nem érését. Például egy vizsga esetében, vagy sikerül, vagy nem. A fogyókúra esetében viszont az eredmény testsúlyban és centiben is mérhető. Persze ugyanúgy számít a végeredményhez segítő tényezők. A példánknál maradva a testmozgás és a bevitt kalóriamennyiség.
Fontos, hogy ne csak mérjük ezeket, hanem határozzunk is meg konkrét napi vagy heti számokat : például napi 30 perc séta és maximum 1400 bevitt kalória.
3. A, mint Achievable, azaz elérhető-e a célunk?
Ez azt takarja, hogy a célunk elérése 100%-ban (de minimum 80%) rajtunk múljon. Nem lehet cél, hogy a főnököm változzon meg, de lehet cél, hogy munkahelyet váltok.
4. R, mint RELEVANT, azaz releváns-e a célunk?
Azt nevezzük releváns célnak, amelyekre képesek vagyunk. A legjobb,ha ez összhangban van a motivációnkkal, a képességeinkkel és a lehetőségeinkkel. Fontos,hogy kihívást jelentsen különben nem motivál minket eléggé.
5. T, mint TIME-BOUND, azaz időben behatárolt-e a célunk?
Ez az a pont, ahol határidőt kell adnunk magunknak a célunk teljesítésére. Ha szeretnénk 10 kilót fogyni, ki kell mondanunk, hogy mennyi időt adunk magunknak. Érdemes reálisan teljesíthető, de viszonylag szűk határidőt adni magunknak, mert ez szintén a motivációt erősíti.
Mindenki lehet és tud boldog lenni, ha tesz érte. A fenti útmutató segítségével, akár most azonnal nekiláthatsz a céljaid kitűzésének. És miért ne tennéd? Kezdj bele most!
KÖVESS MINKET A FACEBOOKON!Motiváció & Inspiráció & Friss posztok egyenesen a hírfolyamodon! |