Life Advisor

A pozitivitás & motiváció forrása!

Így fejleszd az önkommunikációd a siker érdekében!

2018. szeptember 23. 07:30 - Life Advisor

womens-2349048_640.jpgGondolkoztál már azon, hogy miért vannak olyan emberek, akik egyszerűen minden céljukat megvalósítják miközben mások folyamatosan azzal küzdenek, hogyan érhetnék el azt, amire vágynak? A különbség lehet akár az is, hogyan határozzák meg az emberek a céljaikat.

A kommunikáció akár önmagunkkal, akár másokkal a mai világunkban rendkívül fontos. Amikor célokat határozunk meg, kommunikálunk a vágyainkkal és az akaratainkkal a tudatalattinkon keresztül. Annak ellenére azonban, hogy mennyire fontos ez a fajta kommunikáció, nagyon keveset tudunk róla.

Az emberek többsége meggondolatlanul választja meg a szavait és feltételezi, hogy a másik fél majd mindent megért. Még kevésbé figyelünk arra a kommunikációra, amit önmagunkkal folytatunk mondván, hogy a saját elménk úgyis megérti majd, mit is akarunk, igaz? Nem, ez nem így van. Ezért nem éri el az emberek 95% a céljait és ezért van az újévi fogadalmaknak maximum 4 hétig töretlen ereje.

Nem szavakkal kommunikálunk. Minden amit mondunk, akár magunknak, akár egy másik embernek kap egy képet a fejében. Az, hogy hogyan értelmezik azt a képet, az határozza meg, hogy milyen szavakkal hoztuk létre ezt a képet. Had mutassam be mire gondolok:

"Szeretnék elutazni egy lakatlan szigetre és egy héten keresztül csak a vízparton heverészni."

Milyen kép jelent meg a fejedben? Gondolom egy csodás, homokos tengerpart egy kis faházikóval, közvetlenül a tengerparton, ahol egyébként rendkívül meleg van és a napsütés simogat téged. Jól hangzik igaz?

Azonban, ha meggondolatlanul választod meg a szavaid, akkor nem fog létrejönni ilyen kép a fejedben, ami viszont egy rendkívül nagy célkitűzési hiba.

Az agyunkban található egy terület, ami a Retikuláris Aktiváló Rendszer (RAS) nevet viseli. Úgy működik, mint egy szűrű, azaz meghatározza, hogy bármelyik pillanatban melyik gondolatunkra összpontosítsuk a figyelmünket.

Honnan tudod, hogy a megfelelő kép jön létre a RAS-ban? Íme 3 önkommunikációs tipp, amely segíthet, hogy elérd a céljaid :

1. Vigyázz a szádra!

Nem, nem a káromkodásra gondolok. A célok meghatározásakor használt szavak kulcsfontosságúak a sikereink eléréséhez. Bizonyos szavak ugyanis negatívan befolyásolják a tudatalatti elménket. Az első szó, amelyet el kell távolítani a szókincsünkből az a "Nem.". A tudattalan elme ugyanis nem képes feldolgozni a negatívot.

Mutatok egy példát : "Nem akarok többé adósságot!" Ha a kommunikációnkban negatív dolgot használunk, a tudattalan elménknek képet kell kapnia arról, amit mondunk, ekkor megjelenik a tudatos elme és új irányt és jelentést ad a mondandónknak.  Ilyenkor a RAS megkapja azt a képet, amit nem akarunk. Ehelyett tehát összpontosíts arra, amit el szeretnél érni.

Egy másik szó, amit el kellene felejtened az a "megpróbálom". A tudatalatti elme számára a megpróbálom ugyanis azt jelenti, hogy nem elég fontos ahhoz, hogy energiát fektessünk bele, hiszen nem vagyok eléggé magabiztos és elkötelezett.

2. Légy konkrét és határozott!

Bizonyára te is hallottál már a SMART célokról.

  • Specific - Konkrét
  • Measurable - Mérhető
  • Achievable - Megvalósítható
  • Relevant - Reális
  • Time-bound - Határidős

A tudatalattink számára különöse fontos, hogy eszerint alakítsuk ki a céljainkat. Ha a cél, vagy a végeredmény túlságosan homályos, a tudattalan elme nem lesz képes létrehozni azt a képet, amely motiválna és előre vinne.

Maradjunk az előző példánál. Ha a célod a pénzügyi függetlenség, akkor a RAS nem mozdul el. Állíts be egy bizonyos pénzösszeget, amelyet a számládon szeretnél látni. Világos képet kell alkotnod. Ehhez segíthet például az Álomtábla is.

3. Legyél érzelmes!

Az érzelmek a tudattalan cselekvéseinket is irányítják. Ha a kitűzött céljaink nem köthetők jó érzelmekhez, akkor nem valószínű, hogy bármit megtennél értük. Ugyanakkor ha a jelenlegi helyzeted nem okoz negatív érzelmeket, akkor nem leszel motivált cselekedni.

Kétféle céltípus létezhet. Az egyik amit motiváción keresztül érünk el, a másik pedig, ami távol van a motivációtól.

Amikor távol vagyunk a motiváltságtól, jelenleg egy olyan helyzetben vagyunk, ami számunkra kellemetlen,fájdalmas és cselekvésre van szükség.

Ilyen lehet például, a dohányzásról való leszokás, mint cél. Amikor egy közeli ismerősünk a dohányzás miatt meghal, akkor gyorsan képesek lehetünk átgondolni és letenni a cigit.

De ugyanez a helyzet, a fogyókúrával is. Ha már nem férünk bele a kedvenc ruháinkba, akkor elkezdünk gyorsan fogyókúrázni.

Ezekkel a motivációtól távol álló célokkal az a probléma, hogy csak addig tart, amíg a félelem, vagy kényelmetlen helyzet jelen van. Visszatérve a fogyókúrás példára, ezért vesztik el a motivációjukat az emberek, mert a helyzetük már annyira nem tragikus.

A motiváción keresztül elért célok arra a végső jutalomra összpontosítanak, amelyek erős érzelmeket, mint például büszkeség, izgalom vagy boldogság, váltanak ki.

Például a menyasszonyok, akik vékonyan szeretnék viselni az esküvői ruhájukat, vagy akik saját autót, házat szeretnének, mert ilyenkor az emberek továbbra is a jutalom érzésére fókuszálnak.

Rendben van, hogy kellemetlen helyzetet használsz, hogy lépéseket tegyél és változtass, de figyelj arra, hogy a célod és a motiváció között ne keletkezzen óriási szakadék.

Ellentétben azzal, amit talán Freud el akart velünk hitetni, a tudattalan elménk segíteni akar minket abban, hogy megkapjuk, amit akarunk. Csupán hatékony kommunikációra van szükségünk és megfelelő információval kell ellátni a RAS-t, hogy megtalálja a leggyorsabb és legegyszerűbb utat a jövőbe, amit valóban akarunk!

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

A LifeAdvisort megtalálod a legnépszerűbb közösségi oldalakon is!

Likeold az oldalunkat a FACEBOOKON!

Kövess be INSTÁN is!