Life Advisor

A pozitivitás & motiváció forrása!

Harmónia otthon : 5 tipp, hogy az irodában hagyd a munkád!

2018. július 19. 07:30 - Life Advisor

office-620817_640.jpgA munka az önmegvalósítás egyik legfontosabb előfeltétele az emberek életében. Foglalkozásunk és karrierünk elválaszthatatlanul kapcsolódik az öntudatosságunkhoz és része annak, hogyan válunk a társadalom tagjává. A pszichológusok is megerősítik, hogy egy jó karrier alapvető szükséglet az emberek számára, hogy teljes boldogságot érjenek el. Gondolj csak bele, hányszor kérdezed meg magadtól, hogy "kik vagyunk?" és "milyen értéket adunk a társadalomnak?". Ráadásul napról napra erőfeszítéseket is teszünk annak érdekében, hogy a jövőben mindkét kérdésre számunkra megnyugtató válaszokat tudjunk adni.

Azt mondhatnánk, hogy a karrierünk része a tisztességes élet eléréséhez és ez meglehetősen meggyőzően hangzik. Azonban vannak más kérdések is. Van-e életünk az irodán kívül? Mennyi időt töltünk a családunkkal? Megfigyelhetjük, hogy a legtöbben a családot szorítják háttérbe és nem azért, mert nem szeretjük őket, nem élvezzük a velük együtt töltött időt, hanem mert egy olyan világban élünk, ahol a karrier nagyobb prioritást élvez a legtöbb ember életében, sokszor kényszerből, merthogy valamiből meg kell élni.

A probléma lényege és hogyan kell a munkát az irodában hagyni

Napjainkban a magas üzleti aktivitás, a gyors technológiai fejlődés és a munkaerőpiac kíméletlen versenye számos kihívást jelent a dolgozó emberek számára. A munkatársak köre kiszélesedik, amely magával hozza a bonyolult helyzeteket is. A munkahelyünk megmentése érdekében és az összes kötelezettségünk teljesítése miatt, az embereknek meg kell felelni a század új követelményeinek. Mindez viszont az alkalmazottak érzelmi túlterhelését is okozhatja.

Az emberek nagy része, szinte egész nap dolgozik. Mielőtt megoldanának egy problémát, már sorban áll a következő 5-10 megoldandó feladat. Napi 24 órában a munkával foglalkoznak, hiszen ez a legújabb technológiai találmányoknak köszönhetően lehetséges is. Így még akkor is, ha otthon vagyunk, utazunk, tömeg közlekedünk folytatjuk a munkát. Mindez viszont értelemszerűen a családi idő rovására történik.

A munka és magánélet egyensúlyának problémája különösen a vezető beosztású emberek és a dolgozó nők számára jelent nagy problémát.

Ez a két kategória nem sokban különbözik egymástól. A vezetők nagy felelősséget vállalnak a tevékenységi területükön, a feladatlistájuk végtelen, amelyek között bőven akad olyan feladat is, amelyet hozzájárulásuk vagy ellenőrzésük nélkül nem tudhatnak le csak olyan egyszerűen. Emiatt sokszor otthon is munkára kényszerülnek. Ha a nőkről beszélünk, úgy tűnik, hogy ez a probléma egyszerre két helyen is jelen van. A háztartás vezetése, a gyereknevelés vagy az idős szülők gondozása csak néhány példa, így nemcsak a munkahelyen,de otthon is állandó nyomás alatt vannak.

Mindez rendben van? Azt mondjuk, hogy nem! Kutatások kimutatták, hogy mit okoz valójában,ha otthon is tovább dolgozunk :

  • Azok az emberek, akik otthon is folyamatosan dolgoznak, korábban halnak meg, mint azok, akiknek meghatározott munkaidejük van
  • A vakáció nélkül egyfolytában dolgozók 30-50%-al nagyobb eséllyel szenvednek szívrohamot
  • Azok a nők, akiknek nincs szabadidejük, gyakrabban szenvednek depresszióban
  • Az állandó munkahelyi terhelés és érzelmi nyomás kiégést és krónikus stresszt okoz
  • Az állandó feladatmegoldás miatt sérülhet a koncentrációink is, amely akár balesetekhez is vezethet

Láthatod, hogy létfontosságú az egyéni határok meghatározása az egészséges munka-magánélet egyensúlyának fenntartása érdekében. Felmerül azonban a kérdés, hogy hogyan kell mindezt megtenni.

1. Hatékony tervezés

Észrevetted már, hogy az időd szinte elrepül anélkül, hogy bármilyen eredményt elértél volna, holott állandóan dolgozol és totál kimerült vagy? Ez a rossz idő managementnek köszönhető. Annyi mindent kell megcsinálnod, ezért fontos, hogy megtervezd a napod. Ilyenkor az elméd világosság válik, tudod, hogy mikor állíthatod le a munkát és ami ennél is fontosabb, hogyha a terveid alapján haladsz és végzel, akkor elégedett leszel magaddal. Ezért a tervezés nemcsak a munkád jobb beosztásában segít, de a szabadidődre és az érzelmi állapotodra is hatással lehet.

2. Munka kiszervezés, feladatmegosztás

Az a gondolat, hogy senki nem csinálja jobban, mint én, meglehetősen elterjed az emberek körében. Még akkor sem használjuk ki ezt a lehetőséget, ha nyilvánvaló, hogy ezt kellene tennünk. Ne feledd, nem te vagy a világegyetem közepe. Nem szeretném aláásni a képességeidet és a készségeidet, de meg kell adnod a kollégáidnak is a lehetőséget, hogy megmutassák mire képesek, pláne ha te vagy a vezetőjük.

3. Prioritások meghatározása

Nemcsak a feladataidban kell meghatároznod a prioritást, azt is el kell döntened, hogy a munka vagy a család az elsődleges. Igen, sajnos tényleg a mai világban már erről is dönteni kell és legtöbbször a munka nyer. Kezdj tehát a prioritások meghatározásával, haladj annak megfelelően, ha pedig úgy érzed több időre lenne szükséged a családdal, teremts rá alkalmat hosszú távon is.

4. Kütyük kikapcsolása a munkaidő után

Amikor még nem volt ennyire fejlett a technika, az emberek akkor is dolgoztak és hatékonyan dolgoztak. Bármi is történik munkaidőn kívül, a következő nap reggelig megvárhatja a megoldást. Mi is változott? A technika és az emberi szokás, hogy azonnal reagáljak az üzenetekre. Hozd meg azt a döntés, hogy munkaidőn kívül nem veszed fel a telefont, nem válaszolsz céges e-mailekre, skype és egyéb üzenetekre sem. Engedd meg, hogy az elméd is ott legyen, ahol a tested. Bonyolult lesz, de egy idő után szokássá válik, ráadásul a másik fél is tudni fogja, hogy munkaidőn kívül nem vagy elérhető.

5. Önvizsgálat

Furcsa, nem? Azonban ez az egyik legfontosabb. A pszichológusok szerint az őrült elfoglaltság csak a mi elménkben létezik. A túlzott munkához való ragaszkodás, csak kompenzálni próbál más hiányokat az életedben vagy éppen bizonyítási vágy valakinek. Komoly és őszinte beszélgetés kell tartanod magaddal. Ne feledd, hogy a munkába menekülés nem oldja meg a problémákat, hanem elmélyíti azokat.

Minden egyes nap tegyél lépéseket, hogy tanulj, képezd magad, javítsd a képességeidet és állítsd fel a személyes határaidat, amelyek a javadat szolgálják. Hidd el, hogy ez az egyetlen működő út az egészséges munka-magánélet egyensúly felé, amely lehetővé teszi, hogy sikeres és boldog ember legyél.

Tetszett a cikk? Oszd meg ismerőseiddel is!

Likeolj minket ide kattintva a www.facebook.com/lifeadvisorhungary oldalon!

1 komment